شیرینی های سنتی استان کرمانشاه

به گزارش وبلاگ دانلود سرا، بارندگی های فراوانی که در این خطه از کشور رخ می دهد، به رشد و نمو گونه های مختلف گیاهان، میوه ها و مواد خوراکی مهم و ضروری یاری شایانی می نماید؛ امری که در ایجاد رژیم غذایی متنوع و منحصربه فرد مردم این سرزمین نقش مهمی را ایفا می نماید. پیش تر غذاهای سنتی استان کرمانشاه را معرفی کردیم.

شیرینی های سنتی استان کرمانشاه

استان کرمانشاه، به علت قرار گیری در ناحیه ای با پوشش جنگلی و برخورداری از دره ها و مراتع، از تنوع جالب و بی نظیر انواع گیاه و میوه مانند بلوط، پسته وحشی، بادام کوهی، آلبالوی وحشی، تمشک، گردو، زبان گنجشک و... برخوردار است که این موضوع بی ارتباط با ایجاد انواع غذاها و شیرینی های بومی و سنتی در این منطقه نیست. از جمله شیرینی های سنتی موجود در رژیم غذایی مردم استان کرمانشاه، می توان به نان کلانه معروف کرمانشاه، نان برساق، قاووت، چیپس خرمالو، نان خرمایی، نان برنجی، کاک، شیرینی بژی و شیرینی شکری اشاره نمود. در ادامه به معرفی بعضی از مشهورترین و رایج ترین شیرینی های محلی این استان می پردازیم.

نان کلانه کرمانشاهی

استان سرسبز و زیبای کرمانشاه در فصل بهار بسیار دیدنی و دوست داشتنی است. در این فصل، رشد انواع گیاهان وحشی و خوراکی، زیبایی خیره نماینده ای را به سرزمین و مراتع این ناحیه از کشور خواهد بخشید که در نوع خود منحصربه فرد و ستودنی است. انواع گیاه خودرو وجود دارند که در تهیه غذاها و شیرینی های متنوع و بومی این استان نقش بسزایی را ایفا می نمایند. پیچک نمونه بارزی از این گیاهان است که به صورت خودرو در ارتفاعات استان کرمانشاه رشد نموده و با عطر خاص خود، جالب و بی نظیر به نظر می رسد. زنان و آشپزان هنرمند این استان با استفاده از این گیاه، به طبخ نوعی نان محلی به نام نان کلانه یا نان پیچک کرمانشاهی می پردازند که از هواداران بسکمک نیز برخوردار است. آن ها با استفاده از مایه خمیر، آرد سفید گندم، شکر، زعفران، روغن مایع، تخم مرغ، پیازچه، زیره، فلفل سیاه، کره و کره محلی یا دان، کلانه را طبخ می نمایند. مصرف این نان محلی با دوغ یا آش دوغ بسیار لذیذ و دلچسب خواهد بود.

نان برساق

عطر بی نظیر و فوق العاده نان های محلی، هوش از سر هر انسانی خواهد برد. نان هایی تازه که در تنور گرم خانگی و با دستانی مملو از عشق مادران و زنان هنرمند جای جای سرزمین مان طبخ می گردد. نان برساق، از جمله نان های سنتی و محلی استان کرمانشاه است که در منطقه ها دیگری مانند استان کردستان و لرستان، به عنوان نان بومی در نظر گرفته می گردد. نوعی شیرینی روغنی و لذیذ که می تواند، بهانه ای برای جمع شدن افراد خانواده در کنار یکدیگر محسوب گردد. مردم استان کرمانشاه با استفاده از روغن حیوانی، نمک، زردچوبه، شیر، شکر، تخم مرغ و آرد، این خوراکی محلی و سنتی را طبخ و میل می نمایند. می توان مصرف نان برساق را هنگام ماه مبارک رمضان و به عنوان غذایی مناسب برای افطار در نظر گرفت.

قاووت

یکی دیگر از خوراکی های بومی و سنتی استان کرمانشاه، قاووت نام دارد که علاوه بر این استان، در بعضی از منطقه ها دیگر مانند کرمان نیز از جمله خوراکی های بومی و محلی محسوب شده و به عنوان سوغات این شهر شناخته می گردد. در واقع قاووت پودری خوراکی است، متشکل از انواع مواد غذایی مغذی که برای قوت بخشیدن و احیای نیروی از دست رفته بدن، بسیار مفید و کاربردی است. با توجه به منطقه ها مختلف کشور، مواد ترکیبی این شیرینی خوشمزه و مقوی، متفاوت خواهد بود. اما در استان کرمانشاه، زنان و مادران هنرمند با استفاده از نخودگل (نخود مشکل گشا بدون نمک)، قرص کمر، پودر زنجبیل، پودر هل، پودر میخک، جوز هندی، پودر قند، رازیانه، تخم گشنیز، پسته، بادام، گردو، تخم کتان، تخم کاهو و با توجه به ذائقه و سلیقه اعضای خانواده و البته بعضی دیگر از مواد خوراکی مغذی، به تهیه قاووت می پردازند. بمب انرژی از القاب این خوراکی دوست داشتنی است. کارشناسان تغذیه مصرف قاووت را به خانم هایی که به تازگی بچه دار شده اند، توصیه می نمایند.

نان خرمایی

از دیرباز با نان خرمایی، شیرینی خوشمزه و مقوی بومی کشورمان، آشنا هستیم. این خوراکی لذیذ و دوست داشتنی یکی از شیرینی های سنتی و محلی استان کرمانشاه محسوب می گردد که به علت داشتن خرما، بسیار مقوی و مفید است. نوشیدن فنجانی از چای داغ همراه با نان خرمایی های لذیذ و خوشمزه، بسیار دلنشین و مطبوع خواهد بود. کمتر گردشگری است که پس از سفر به این استان تاریخی کشور، نان خرمایی های خاص و فوق العاده آن را امتحان نکند. بانوان خوش سلیقه کرمانشاهی با استفاده از خرما، آرد گندم، ماست، بکینگ پودر، گلاب، کره، مغز گردو و زرده تخم مرغ این شیرینی سنتی را طبخ نموده و لحظات خوشی را در کنار اعضای خانواده اشان رقم می زنند.

نان برنجی

استان کرمانشاه است و نان برنجی معروف آن، که از شهرتی مثال زدنی در سراسر ایران برخوردار است؛ شیرینی لطیف، لذیذ و فوق العاده، برترین بهانه ای که می توان برای داشتن دورهمی های شبانه خانوادگی در نظر گرفت. البته همانگونه که می دانید، در بعضی از استان های دیگر کشور مانند قزوین، یزد و... نیز این خوراکی خوشمزه و دوست داشتنی به عنوان سوغات و شیرینی سنتی آن ها شناخته شده است. آشپزان استان کرمانشاه با ترکیب موادی مانند کره یا روغن کرمانشاهی، گلاب، زعفران، آرد تهیه شده از برنج، تخم خرفه، شکر و سیاه دانه به تهیه و طبخ این خوراکی سنتی و بومی کشورمان می پردازند. به نظر می رسد تهیه آن سخت نباشد، بنابراین به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم، نان برنجی را در منزل تهیه نموده و از طعم فوق العاده آن لذت ببرید.

کاک

یکی دیگر از شیرینی های سنتی ایرانی که بسیار خوشمزه و لذیذ است، کاک نام دارد. این شیرینی، بومی استان کرمانشاه بوده و از هواداران بسکمک نیز برخوردار است. البته در شهر شیراز نیز این شیرینی به عنوان یکی از خوراکی های بومی و سنتی شناخته می گردد که به نان یوخه معروف است. این شیرینی از ورقه های بسیار نازک خمیر تهیه می گردد که با استفاده از ساچ های ویژه ای تهیه می گردد. کاک بسیار خوشمزه، سبک و مملو از انرژی است که مصرف آن در کنار فنجانی چای تازه دم و خوش عطر، دوست داشتنی و خاطره انگیز خواهد بود. مردم استان کرمانشاه با ترکیب موادی همانند آرد گندم، شکر، تخم مرغ، دارچین، روغن، هل، پودر پسته، پودر نارگیل، خلال بادام و آب، شیرینی کاک را تهیه می نمایند. جالب است بدانید که طرز تهیه این خوراکی سنتی، در جریان برگزاری هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاستگذاری ثبت آثار معنوی کشور، به فهرست میراث معنوی کشور پیوست.

شیرینی بژی

در رژیم غذایی مردم استان کرمانشاه، حضور تنوع جالب و بی نظیری از شیرینی های سنتی و بومی زبانزد غذادوستان و مردم گوشه و کنار کشور است. از جمله این خوراکی های بومی، شیرینی بژی نام دارد که بسیار خوشمزه و خوش عطر است و به عنوان نانی لذیذ هنگام صرف صبحانه، مناسب و دلپسند خواهد بود. مردم این استان با استفاده از شیر، روغن حیوانی، رازیانه، زیره، شکر، آرد (آرد مخصوص نان سنگک)، زعفران و روغن حیوانی (روغن کرمانشاهی)، این خوراکی لذیذ و خوش عطر را تهیه می نمایند.

شیرینی شکری

شیرینی شکری یا نان شکری، یکی از خوشمزه ترین خوراکی هایی است که بومی استان کرمانشاه بوده و از هواداران بسیار زیادی نیز برخوردار است. زنان این استان معمولا نان شکری را به عنوان عصرانه اعضای خانواده خود تهیه نموده و لحظات شیرین و به یادماندنی را برای عزیزانشان فراهم می نمایند. آن ها با استفاده از شکر، روغن، نمک، وانیل، آرد و تخم مرغ به طبخ و تهیه این خوراکی بومی و سنتی می پردازند. شیرینی های ایرانی بسیار لذیذ هستند، اما در خوردن آن ها زیاده روی نکنید چراکه کارشناسان تغذیه می گویند که مصرف بی رویه قند، شکر و شیرینی به شدت برای سلامتی مضر است.

در مقاله شیرینی های سنتی استان کرمانشاه، سعی شد تا به معرفی و آنالیز بعضی از مهم ترین و در عین حال رایج ترین شیرینی های سنتی و بومی این استان تاریخی و زیبای کشورمان، بپردازیم. قطعا آنالیز دقیق و جامع خوراکی های محلی منطقه ها مختلف کشور، احتیاج به همراهی و نقطه نظرات شما دوستان وبلاگ دانلود سرایی خواهد داشت. امیدواریم با نظرات خود، ما را در ارائه بهتر این قبیل مقالات کمک کنید.

تهیه شده در وبلاگ دانلود سرا

منبع: کجارو

به "شیرینی های سنتی استان کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرینی های سنتی استان کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید