مواد غذایی که دعوی سالم بودن دارند، اما این گونه نیستند

به گزارش وبلاگ دانلود سرا، ما اغلب تمایل داریم محصول غذایی را خریداری نماییم که در تبلیغات تجاری از مزایای آن در سلامت تعریف شده باشد. با این حال، پس از آنالیز لیست مواد تشکیل دهنده و هنگامی که این محصول در تحقیقات کنترل شده تصادفی

مواد غذایی که دعوی سالم بودن دارند، اما این گونه نیستند

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

ما اغلب تمایل داریم محصول غذایی را خریداری نماییم که در تبلیغات تجاری از مزایای آن در سلامت تعریف شده باشد. با این حال، پس از آنالیز فهرست مواد تشکیل دهنده و هنگامی که این محصول در تحقیقات کنترل شده تصادفی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، این ادعاها اغلب کم می آورند.

هنگامی که سلامت به کناری گذاشته شده و حفظ تناسب اندام در صدر فهرست اولویت های ما قرار گیرد، اغلب مترصد یافتن مواد غذایی خواهیم بود که اندازه کالری آنها پایین بوده و بعلاوه سرشار از مواد مغذی مقوی باشند. هر فروشگاه زنجیره ای که می رویم مواد غذایی بسته بندی شده و نوشیدنی های بسیاری را می بینیم که برچست انتخاب های سالم بر روی آنها زده شده است. برچسب ماده غذایی را آنالیز نموده و واژه هایی مانند مواد معدنی، ویتامین و غلات کامل در فهرست مواد تشکیل دهنده توجه شما را جلب نموده و بدون آنکه نسبت به اندازه کالری و قند موجود در آن تردید کنید، بلافاصله محصول را خریداری می نمایید. ادعاهای مبالغه آمیزی که به وسیله شرکت های سازنده مواد غذایی می گردد، واقعیت اصلی را پنهان ساخته و ما را مجبور می سازند که باور کنیم این محصول سالم می باشد.

مواردی که در ذیل ذکر شده، چند محصول غذایی است که به آن میزان ای که فکر می کنید سالم نمی باشند.

ماست کم چرب

ماست کم چرب که با نشان های تجاری مختلفی به فروش می رود، به اسم یک ماده غذایی جهت از دست دادن وزن تبلیغ می گردد. حامیان آن مدعی هستند که عمدتاً از شیر کم چرب یا بدون چربی جهت تهیه ماست کم چرب استفاده می گردد. با این حال، این محصولات لبنی اغلب به منظور افزایش طعم و مزه با قند غنی می شوند. حتی یک پیاله ماست معمولی بدون چربی حاوی اندازه زیاد 15-12 گرم قند می باشد. آسپارتام، که یک شیرین نماینده مصنوعی است که مسائل سلامتی بسیار زیادی را به همراه دارد، اغلب به ماست طعم دار بدون چربی اضافه نموده می گردد.

بعلاوه، برخی از مارک های ماست از پودر شیر به اسم ماده تشکیل دهنده اصلی استفاده نموده، در نتیجه ارزش غذایی محصول بیش از پیش کاهش می یابد. یکی از جایگزین های سالم برای آن می تواند، انتخاب ماست یونانی باشد، به این علت که یک پیاله یا فنجان از آن حاوی تنها 8-6 گرم قند است.

شکلات انرژی زا

شکلات بارهای انرژی زا (Energy bars) به اسم مواد غذایی سرشار از مواد مغذی در نظر گرفته می شوند که به بالا بردن سطح انرژی ما یاری می نمایند. هر چند مصرف شکلات های انرژی زا ممکن است با خستگی انجام ورزش شدید مبارزه کند، اما این شکلات ها را قطعاً نبایستی به طور پی در پی مصرف کرد به این علت که محتوای قند موجود در آنها بالا می باشد. بسیاری از شکلات های انرژی زا حاوی 30-20 گرم قند (بیش از حد لزوم) و هم 400-350 کالری هستند. به طور ویژه یک شکلات بار (میله ای) گرانولا (که از جو دو سر و گندم و کنجد و عسل و قطعات میوه هاى خشک و غیره درست می گردد) سرشار از شکلات و قند می باشد.

قند موجود در شکلات های انرژی زا که اغلب بر روی برچسب بسته های آنها به اسم شربت برنج قهوه ای، شربت ذرت با فروکتوز و سوکرالوز (sucralose)، آورده می گردد، چیزی جز شیرین نماینده های مصنوعی نیستند. بعلاوه برخی از شکلات های انرژی زا عمدتاً از پروتئین جدا شده سویا تهیه می شوند که ممکن است موجب بروز اختلالات تیروئیدی گردد. شکلات انرژی زایی را انتخاب کنید که از پروتئین آب پنیر یا همان پروتئین وی (whey protein)، بادام، برنج قهوه ای و میوه تهیه شده باشد و بعلاوه حاوی بیشتر از 250 کالری و 14 گرم قند نباشد. از همه چیز مهمتر اینکه، برچست بسته را آنالیز کنید و مطمئن شوید که فهرست مواد تشکیل دهنده آن شامل مواد غذایی طبیعی باشد.

سالادهای آماده

سالادهای آماده ای که در فروشگاه های زنجیره ای و رستوران های فست فود فروخته می شوند، از آنچه در ظاهر به نظر می رسد بیشتر هستند. اول اینکه، سبزیجات سبزی که در این سالاد وجود دارد ممکن است شما را مجاب سازد که حاوی مواد مغذی می باشد. هرچند، این سبزیجات اغلب با اندازه قابل ملاحظه ای سس مایونز، پنیر، خامه، و دیگر سس های پرکالری تکمیل می شوند.

یک سالاد قرار است کم کالری باشد، اما اضافه نمودن سس های غیر ضروری آن را به خوراکی پرکالری تبدیل می سازد. بعلاوه سالادهای بسته بندی شده نسبت به آنهایی که به طور تازه آماده می شوند، ارزش غذایی کمتری دارند. از اینرو، مطمئن شوید که سالاد از سبزیجات تازه تهیه شده باشد و هیچ گونه مواد غذایی ناسالم در آن بکار نرفته باشد.

کلوچه سبوس

مواد اولیه تشکیل دهنده در کلوچه مافین یعنی آرد، شکر و روغن، همه از کالری بالایی برخوردارند. اگرچه سبوس منبع خوبی از فیبر بوده و برای قلب مفید می باشد، محتوای فیبر در آن کاملاً ناچیز است. یک کلوچه سبوس با میوه بعلاوه دارای اندازه قند بالایی است. به اسم مثال، کلوچه سبوس و سیب فروخته شده به وسیله استارباکس (یکی از شناخته شده ترین کافی شاپ ها و قهوه فروشی های دنیا) حاوی در حدود 34 میلی گرم قند است. کره اضافه شده (با اندازه بالایی از چربی های اشباع نشده) در بسیاری از کلوچه ها، حتی آن را ناسالم تر می سازد. بنابراین اگر صبحانه شما شامل مافین یا کلوچه می باشد، حداقل 400-350 کالری به بدن خود خواهید اضافه نمود.

اسنک های فاقد گلوتن

تنقلات یا اسنک های فاقد گلوتن در درجه اول برای کسانی که مبتلا به آلرژی نسبت به گلوتن هستند، توصیه می گردد. به افراد مبتلا به بیماری سلیاک (یک اختلال گوارشی) توصیه می گردد از مصرف گلوتن موجود در نان، شیرینی و پاستا یا ماکارونی خودداری نمایند. با این حال، این اسنک های عاری از گلوتن خوراکی های سالمی به حساب نمی آیند، به این علت که حاوی اندازه قابل توجهی قند هستند. بنابراین مصرف مرتب آنها ممکن است در نهایت منجر به افزایش وزن گردد.

نان گندم کامل

ما اغلب ترجیح می دهیم محصولات آرد گندم کامل را نسبت به همتایان آرد سفید یا تصفیه شده مصرف کنیم. با این حال، خرید نان چند غله یا نان گندم کامل (سبوس دار) همواره به این معنی نیست که این محصول عاری از آرد تصفیه شده است. در واقع، بسیاری از محصولات غله کامل حاوی آرد سفید به اسم مواد تشکیل دهنده اولیه می باشند. یک محصول ممکن است 100% گندم کامل باشد، چنانچه بر روی برچسب آن گندم کامل به اسم مواد تشکیل دهنده اولیه ذکر شده باشد. بسیاری اوقات، اصطلاح سفید شده یا آرد گندم غنی شده سفید نشده در بالای فهرست مواد تشکیل دهنده، این را می رساند که محصول گندم کامل در درجه اول از آرد سفید تشکیل شده است.

آجیل بسته بندی

آجیل منبعی غنی از پروتئین ها و چربی ها است. با این حال، انواع شور آجیل موجود در جعبه های زیبای بسته بندی شده دارای اندازه بالایی سدیم بوده که قطعاً از نقطه نظر سلامت خوب نمی باشد. همین امر برای آجیل فلفلی و یا ادویه دار صادق است. آجیل ها تنها در صورتی که به آنها طعم دهنده و چاشنی زده نشده باشند، سالم هستند. بنابراین، جهت جلوگیری از اضافه نمودن نمک بیش از حد به رژیم غذایی خود، از آجیل های خام بدون نمک به منظور برخورداری از زندگی سالم مصرف کنید.

کِرِم فندق

کرم فندق ممکن است طعم و مزه دلچسبی داشته باشد، اما آنطور که مدعی است، سالم نمی باشد. تنها 2 قاشق غذا خوری کرم فندق حاوی 200 کالری است. بیشتر این کالری از قند و چربی است. علاوه بر این، کرم فندق حاوی روغن نخل است، که طبق گفته سازمان بهداشت دنیای ممکن است احتمال بروز مسائل قلبی و عروقی را افزایش دهد.

اگر چه فندق منبع خوبی از ویتامین E و فیبر خوراکی است، اما، تنها 13% از آن در یک شیشه نوتلا (یکی از کرم شکلات های فندقی معروف) وجود دارد. به طور مشابه، شیر خامه گرفته شده و رقیق (کم در چربی) تنها 7% از کرم فندق را تشکیل می دهد. طعم خوشمزه نوتلا به علت اندازه بالایی از کاکائو و شکر می باشد، اما متأسفانه این ترکیب مواد تشکیل دهنده مغذی نیست. جایگزین کرم فندق خود با پنیر کم چرب محلی می تواند اضافه نمودنی خوبی برای صبحانه شما در صبح باشد.

چیپس گیاهی

فراوری نمایندگان چیپس های گیاهی مدعی اند که این چیپس ها جایگزین سالمی برای چیپس های سیب زمینی به حساب می آیند. چیپس های سیب زمینی دارای کالری بالایی بوده و مصرف مرتب آنها می تواند منجر به اضافه وزن گردد. با این حال، برخلاف باور عموم، چیپس های گیاهی در درجه اول از سیب زمینی درست شده و تنها پوشش نازکی از پودر سبزی بر روی این چیپس ها پاشیده می گردد. بنابراین، بدون توجه به نوع چیپس هایی که ترجیح می دهید، کالری در همه آنها به یک میزان است.

چیپس پخته

ترک مصرف چیپس های سرخ شده و بجای آن مصرف چیپس های پخته یا تنوری توصیه ای است که به وسیله هواداران مواد غذایی سالم می گردد. بدون شک، چیپس های تنوری به بدی چیپس های سرخ شده نیستند که در آنها روغن های چاق نماینده عامل نگرانی به شمار میرود، اما این چیپس ها اغلب از آرد سفید تهیه می شوند که آنها را به اسنک هایی با کالری بالا بدل می سازد. به لحاظ تغذیه ای، حداقل تفاوت میان چیپس های پخته و سرخ شده در روغن است. انتخاب بهتر کراکر غلات کامل خواهد بود که مواد مغذی خوبی فراهم ساخته و خوشمزه می باشد، اما کالری آنها زیاد است.

آب طعم دار غنی از ویتامین

نوشیدنی های سرشار از ویتامین، که در میان نوجوانان و بزرگسالان به طور یکسان باب شده اند، گفته می گردد که منبع خوبی از ویتامین B1، B2 و C می باشند. با این حال، نوشیدن یک بطری از چنین نوشیدنی ای به این معنا است که شما اندازه زیاد 32 گرم قند را بخورید. بنابراین مصرف این آب معدنی درون بطری به طور مرتب به احتمال زیاد برنامه های کاهش وزن شما را برهم می زند. بعلاوه، افرادی که توصیه شده مصرف قند خود را خصوصاً کسانی که از دیابت رنج می برند، تحت کنترل داشته باشند، ضروری است که از مصرف این نوشیدنی ها حذر نمایند. بیشتر مارک های مواد غذایی که آب غنی شده با ویتامین را به فروش می رسانند، از فروکتوز متبلور که یک شیرین نماینده مصنوعی است، به اسم اضافه نمودن بر طعم این نوشیدنی ها استفاده می نمایند.

نوشیدنی های ورزشی

نوشیدنی های ورزشی که به اسم نوشیدنی های بدون قند به بازار عرضه می شوند حاوی شیرین نماینده های مصنوعی (مانند سوکرالوز) می باشند که عوارض جانبی مضری به همراه دارند. طی گزارشی از مجله سم شناسی و بهداشت محیط اسم شده است که سوکرالوز می تواند به طور قابل توجهی موجب کاهش جمعیت باکتری های مفید موجود در روده گردد. بعلاوه، بیشتر نوشیدنی های ورزشی حاوی اسید سیتریک می باشند که چنانچه بیش از حد مصرف شوند، می توانند به مینای دندان آسیب رسانند. بجای مصرف نوشیدنی های ورزشی، نوشیدن آب نارگیل و یا آب لیموی خانگی می تواند جایگزین بهتری به حساب آید.

اسموتی

اغلب تصور می گردد که اسموتی ها (یک نوشیدنی مخلوط شده و گاهی شیرین شده که از میوه تازه تهیه می گردد) به علت مواد تشکیل دهنده طبیعی شان، نوشیدنی های سالمی می باشند، اما بیشتر اسموتی های موجود در رستوران های فست فود، سرشار از قند فرآوری شده، آب میوه های شیرین شده و محصولات لبنی پرکالری مانند ماست یخ زده و بستنی می باشند. تعجبی ندارد که با خوردن آنها 600-400 کالری دریافت می کنید. انتخابی بهتر می تواند مصرف اسموتی خانگی باشد که در اصل از میوه های یخ زده، آب نارگیل و شیر کم چرب تهیه می گردد.

شکی نیست که این مواد غذایی معروف حاوی مواد تشکیل دهنده سالمی می باشند، اما به علت اضافه نمودن اندازه زیادی قند، ارزش سلامت کلی آنها کاهش می یابد. بله، شما می توانید آنها را وارد رژیم غذایی خود کنید، به شرط آنکه در حد اعتدال مصرف شوند.

منبع: راسخون

به "مواد غذایی که دعوی سالم بودن دارند، اما این گونه نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی که دعوی سالم بودن دارند، اما این گونه نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید