چگونه اگزمای زمستانه را درمان کنیم؟

به گزارش وبلاگ دانلود سرا، اگزما می تواند در هر فصلی از سال رخ دهد اما اگزمای زمستانه رایج تر و شدیدتر است و می تواند مسائل زیادی را برای پوست تان به وجود آورد.

چگونه اگزمای زمستانه را درمان کنیم؟

اگزما یک بیماری پوستی است. اگر به آن دچار شوید پوست نشانه هایی مانند خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست را بروز می دهد.

اگزما تنها پوست صورت را درگیر نمی کند و می تواند در نقاط مختلفی از بدن اتفاق افتد. اما چه طور اگزما را از بین ببریم و با آن مقابله کنیم؟

10 روش کارآمد برای مبارزه با اگزما عبارتند از:

1- در دمایی متعادل و یکنواخت بمانید

پوست به عوض شدن ناگهانی آب و هوا، به خصوص در فصل زمستان، واکنش نشان می دهد. برای مثال اگر ناگهان فضایی با هوای سرد به مکانی با هوای گرم بروید، پوست نمی تواند خود را به سرعت با محیط تطبیق دهد. در واقع عوض شدن ناگهانی دمای هوا، می تواند منجر به حساسیت و خارش پوست شود.

برای اینکه پوست تان بتواند به تدریج به دمای هوا عادت کند، در فصل زمستان چند لایه لباس بپوشید و با وارد شدن به مکانی گرم، لایه ها را یکی یکی از تن درآورید تا پوست بتواند به تدریج به دما عادت کند.

2- از یک دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید

با فرا رسیدن فصل زمستان، رطوبت فضا کم می شود. با کاهش دمای هوا، رطوبت هم کاهش پیدا می کند. وسایل گرم کننده هوا هم بر این خشکی می افزایند و باعث بدتر شدن اگزما می شوند. برای مقابله با این حالت، دمای خانه را متعادل نگه دارید و با استفاده از دستگاه های مرطوب کننده هوا، رطوبت را بین 45 تا 55 درصد نگه دارید.

برای این منظور می توانید یک دستگاه بخور سرد بخرید و یا قابلمه ای پر از آب را بر روی اجاق گاز قرار دهید.

3- به طور مرتب از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

مرطوب کردن پوست در هر زمانی از سال لازم است، اما در زمستان باید این کار را بیشتر انجام دهید و لایه ضخیم تری از مرطوب کننده را بر پوست بمالید. این کار یکی از بهترین روش های مبارزه با اگزما است. پس یک مرطوب کننده قوی مخصوص فصل زمستان بخرید. می توانید از روغن بادام هم استفاده کنید. این روغن پوست را برای چند ساعت مرطوب نگه می دارد. در هنگام استفاده از مرطوب کننده، توجه ویژه ای به دست و صورت تان داشته باشید، چرا که این دو عضو بیشتر در معرض هوا و سرما هستند.

4- لباس مناسب انتخاب کنید

با سرد شدن هوا، همه ما لباس هایی ضخیم تر می پوشیم. ژاکت، کلاه، دستکش و شال گردن برای حفاظت پوست از سرما ضروری هستند. اما مراقب باشید اگر مبتلا به اگزما هستید، از لباس های پشمی استفاده نکنید. پشم پوست را خشک می کند و خارش آن را تشدید می کند.

بهتر است از چند لایه لباس نخی، به جای یک لایه لباس پشمی و سنگین استفاده کنید. اگر به بافت و پارچه خاصی حساسیت دارید، به هیچ عنوان آن را نپوشید.

5- حمام آب گرم نگیرید

مهم نیست که در یک روز سرد زمستانی یک حمام داغ و طولانی آب گرم چه حسی خوبی می دهد، این کار را انجام ندهید. حقیقت این است که حمام آب گرم، خود یکی از علت های بروز اگزما است! گرمای این حمام باعث خشک شدن پوست تان می شود و حالت خارش و سوزش ایجاد می کند.

بهتر است در هنگام زمستان از آب ولرم برای حمام کردن استفاده کنید و زمان حمام تان را هم کاهش دهید.

6- حمام جودوسر بگیرید

حمام جودوسر در یک روز سرد زمستانی بسیار دلچسب است می تواند حالت خارش و سوزش پوست را هم کاهش دهد. این گیاه با خشکی پوست مبارزه می کند و با جدا کردن سلول های مرده پوست، باعث می شود آب و رطوبت بیشتری به داخل پوست راه یابد.

  • وان را پر از آب کنید و یک فنجان جودوسر درون آن بریزید.
  • به مدت 15 دقیقه در وان دراز بکشید
  • بعد از تمام شدن حمام تان به پوست مرطوب کننده بزنید.
  • برای داشتن پوستی شاداب، از این درمان 1 تا 2 بار در هفته استفاده کنید.

7- از پوست تان در برابر آفتاب محافظت کنید

تابش آفتاب بر روی پوست در روزهای زمستانی، حس خوشایندی می دهد. اما تنها به این علت که دمای هوا پایین است ضد آفتاب را کنار نگذارید. حتی در یک روز ابری، اگر مدت زیادی بیرون از خانه باشید ممکن است پوست تان دچار آفتاب سوختگی شود. این حالت یک دوره طولانی باعث تشدید اگزما می شود. پس قبل از اینکه به بیرون خانه بروید، از یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاه کنید.

8- از سرکه سیب استفاده کنید

مصرف داخلی و خارجی سرکه سیب، موجب بهبود اگزما می شود. این ماد مفید به تعادل پی اچ پوست کمک می کند. این ماده شامل موادی است که حالت کشسانی پوست را تقویت می کنند. همچنین دارای ترکیبات آنتی باکتریایی و ضد قارچی است. و باعث بهبود اگزما و زخم های ناشی از آن می شود.

  • اندازه مساوی سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کنید. آن را بر ناحیه ای از پوست که دچار اگزما شده بمالید و اجازه دهید خشک شود. سپس آن را با آب ولرم بشویید. پوست را خشک کنید و یک لایه ضخیم از مرطوب کننده را روی آن بمالید. از این درمان 2 بار در روز استفاده کنید.
  • همچنین 2 قاشق چایخوری از سرکه سیب و عسل را در لیوانی آب با هم مخلوط کنید و 2 بار در روز از این محلول بنوشید.

9- رژیم غذایی سالم داشته باشید

برای بهبود اگزما و خشکی پوست در زمستان، رژیم غذایی سالمی داشته باشید. رژیم غذایی تان باید حاوی مواد دارای امگا 3 ، پروتئین، ویتامین E و ویتامین C باشد.

برای مدتی از مرکبات، شکر، آرد سفید و شیر هموژنیزه دوری کنید و یا کمتر از این ها استفاده کنید.

10- اندازه زیادی آب بنوشید

اگر آب مورد نیاز بدن تان را تامین کنید، پوست تان هم شاداب می ماند و از ابتلا به اگزما جلوگیری می شود. پس هر روز 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.

منبع: فوت و فن / top10homeremedies.com

به "چگونه اگزمای زمستانه را درمان کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه اگزمای زمستانه را درمان کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید