HDR10 در برابر دالبی ویژن؛ تفاوت در چیست و کدام بهتر است؟

به گزارش وبلاگ دانلود سرا، در سال های گذشته کیفیت فیلم ها و در کل ویدیو هایی که در خانه می توانید آن ها را دیدن کنید به طور حیرت انگیزی بهتر شده است. در همین زمینه، سرویس های استریمنگ مشهور هم از استاندارد هایی مانند HDR و دالبی ویژن پشتیبانی می نمایند که به معنای کیفیت بهتر فیلم هایی است که در اختیار کاربران قرار می دهند. HDR10 و دالبی ویژن از جمله مشهورترین استانداردها هستند که بسیاری از کاربران با تفاوت این دو آشنا نیستند. در این مطلب به طور مختصر و مفید به ویژگی ها و تفاوت این دو استاندارد می پردازیم.

HDR10 در برابر دالبی ویژن؛ تفاوت در چیست و کدام بهتر است؟

HDR چیست؟

این روزها تقریبا تمام تلویزیون های 4K از استانداردهای HDR پشتیبانی می نماید. بنابراین اول باید به تعریف این استاندارد و علت اهمیت آن بپردازیم. هر تلویزیون محدوده دینامیکی مشخصی دارد. محدوده دینامیکی هم به تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین قسمت های تصویر در حال نمایش گفته می گردد. محدوده دینامیکی تا حد زیادی همان نسبت کنتراست است. اما در این میان تلویزیون های قدیمی به علت محدودیت های پهنای باند نمی توانند سطوح کنتراست را از یک حدی بهتر نمایش دهند.

HDR به زبان ساده به بهبود سطوح کنتراست یاری می نماید و در نتیجه رنگ سیاه عمیق تر و سفید های روشن تری در اختیار شما قرار می دهد. به عنوان مثال اگر تلویزیون OLED شما از استاندارد HDR پشتیبانی می نماید، می توانید تصاویر دارای کنتراست بهتر، جزئیات بیشتر در بخش های تاریک و در کل تصویر روشن تری دریافت کنید. باید خاطرنشان کنیم برای بهره گیری از مزایای استاندارد HDR لازم نیست که نمایشگر موردنظر رزولوشن 4K داشته باشد و برای تلویزیون های با میزان کوچک تر از 50 اینچ، رزولوشن Full HD به همراه HDR می تواند تصاویر بسیار مجذوب کنندهی در اختیار شما قرار دهد.

بنابراین اگر مثلا مشغول دیدنی یک فیلم هستید که سکانس های متعددی از آن در محیط های تاریک می گذرد، با استفاده از تلویزیون HDR در محیط های تاریک با جزئیات بسیار بیشتری روبرو می شوید. تلویزیون های OLED به طور کلی به علت استفاده از فناوری متفاوت نسبت به تلویزیون های LCD، می توانند کنتراست بسیار بهتری در اختیار شما قرار دهند.

در خصوص استاندارد HDR هم باید بگوییم که به دو دسته اصلی HDR10 و دالبی ویژن تقسیم می گردد.

HDR10 چیست؟

فرمت HDR10 در سال 2015 به وسیله اتحادیه UHD معرفی گردید. این اتحادیه از چندین شرکت سازنده گجت های مصرفی، استودیوهای فیلم سازی، سرویس های استریمینگ و شرکت های فعال در حوزه فناوری تشکیل شده است. این اتحادیه شرایطی را معین نموده که تلویزیون ها برای پشتیبانی از HDR10 باید این شرایط را داشته باشند. عدد 10 که بعد از HDR قرار گرفته، مربوط به ارائه عمق رنگ 10 بیتی است که این یعنی نمایشگرهای موردنظر 1024 سطح مختلف از رنگ های اصلی قرمز، سبز و آبی را نمایش می دهند.

تلویزیون های مبتنی بر HDR10، هنگام نمایش تصاویر از متادیتا استاتیک استفاده می نمایند. این یعنی مقادیر روشنایی و رنگ برای هر فریم از ابتدا تا سرانجام یکسان باقی می مانند. از آنجایی که استفاده از این فناوری هیچ هزینه ای برای آن ها ندارد و کاملا رایگان است، به همین دلیل بسیاری از تلویزیون ها از این استاندارد پشتیبانی می نمایند.

دالبی ویژن چیست؟

استاندارد دالبی ویژن در سال 2014 به وسیله شرکت Dolby Labs توسعه پیدا نموده و شرکت های سازنده برای بهره گیری از این استاندارد باید هزینه ای را به شرکت دالبی بپردازند. یکی از مهم ترین تفاوت های بین این دو استاندارد این است که دالبی ویژن برخلاف HDR10 از متادیتای پویا استفاده می نماید. این یعنی سطوح کنتراست، روشنایی و رنگ ها با توجه به فریم های در حال نمایش تغییر داده می گردد. به همین دلیل دالبی ویژن می تواند تجربه مجذوب کننده تری حین دیدنی فیلم ها ارائه دهد.

شرکت دالبی برای اینکه این استاندارد به برترین شکل در تلویزیون ها به کار گرفته گردد، همکاری نزدیکی با شرکت های سازنده دارد. اما در این میان طبیعتا تمام تلویزیون ها لزوما محتوای دالبی ویژن را به طور یکسان در اختیار کاربران قرار نمی دهند.

HDR10+ چیست؟

یکی دیگر از فرمت های HDR که شرکت سامسونگ نقش زیادی در معروفیت آن ایفا نموده ، HDR10+ است. این استاندارد مانند دالبی ویژن از متادیتا پویا پشتیبانی می نماید. بعلاوه این فرمت با استانداردهای قدیمی هم سازگار است و بنابراین با تلویزیون تازه خود می توانید به راحتی محتواهای مبتنی بر استانداردهای قدیمی HDR را دیدن کنید.

کدام استاندارد برترین است؟

این موضوع تا حد زیادی به بودجه شما برای خرید تلویزیون تازه بستگی دارد. به طور کلی همانطور که شرح دادیم، دالبی ویژن و HDR10+ از نظر ویژگی های مختلف شباهت زیادی به هم دارند و بنابراین با خرید این نوع تلویزیون ها، می توانید انواع محتوای HDR را به برترین شکل دیدن کنید.

منبع: guidingtech

سوالات متداول

HDR چیست؟

. هر تلویزیون محدوده دینامیکی مشخصی دارد. محدوده دینامیکی هم به تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین قسمت های تصویر در حال نمایش گفته می گردد. HDR به زبان ساده به بهبود سطوح کنتراست یاری می نماید و در نتیجه رنگ سیاه عمیق تر و سفید های روشن تری در اختیار شما قرار می دهد.

دالبی ویژن چه فرقی با HDR10 دارد؟

یکی از مهم ترین تفاوت های بین این دو استاندارد این است که دالبی ویژن برخلاف HDR10 از متادیتای پویا استفاده می نماید. این یعنی سطوح کنتراست، روشنایی و رنگ ها با توجه به فریم های در حال نمایش تغییر داده می گردد.

آیا HDR10+ مشابه دالبی ویژن است؟

بله این دو استاندارد شباهت های بسیار زیادی به یکدیگر دارند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "HDR10 در برابر دالبی ویژن؛ تفاوت در چیست و کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "HDR10 در برابر دالبی ویژن؛ تفاوت در چیست و کدام بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید