90 درصد از کار بازسازی ارگ بم به سرانجام رسیده است

به گزارش وبلاگ دانلود سرا، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، 90 درصد از کار بازسازی ارگ بم به انتها رسیده است.

90 درصد از کار بازسازی ارگ بم به سرانجام رسیده است

صبح آدینه پنجم دی 1382 خورشید در آسمان بم تیره طلوع کرد؛ دقایقی قبل از آن زلزله مهیب 6.6 ریشتری بم و منطقه ها اطراف آن را با خاک یکسان نموده بود و زلزله زدگان هنوز از فاجعه ای که تنها در مدت 12 ثانیه بر سر آنان آوار شده بود، گیج و مبهوت بودند.

تصاویر و صحنه های زلزله بم و ویرانی و خسارتهای آن آنقدر تکان دهنده و سنگین بود که هنوز پس از گذشته 2 دهه از این بلای طبیعی دل انسان را به درد می آورد، هر چند صدای مردم بم در زیر آوار نماند و تنها ساعتی کوتاه پس از زلزله همه ایران و بسیاری از کشورها شتابان به یاری همنوعانشان آمدند و با امداد رسانی و یاری های بی دریغ مرهمی بر درد و رنج ساکنان بم گذاشتند.

در این میان ارگ بم با قدمتی در حدود 2 هزار و 500 ساله که سالها پایدار در پهنه کویر از ساکنانش حفاظت نموده بود نیز ناباورانه به تلی از خاک تبدیل شد و اغلب قسمتهای آن فرو ریخت تا علاقمندانش در ایران و سراسر دنیا را نیز در ماتم بنشاند.

اگرچه در روزها و ماههای نخست پس از زلزله تصاویر ویرانی ارگ بم در اذهان انتها شکوه یک بنای تاریخی را رقم می زد اما ارگ بم باید به عنوان نماد سختکوشی و تسلیم نشدن در برابر قهر طبیعت دوباره ساخته می شد و این مهم با شروع سریع عملیات بازسازی آن در همان ماههای نخست پس از زلزله اجرا شد.

حال پس از 19 سال از آن صبحدم شوم در سال 82 ارگ بم را زیباتر و محکمتر از قبل از ویرانی میتوان مشاهده کرد و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان درباره آخرین شرایط بازسازی ارگ بم گفت: به علت اهمیت ارگ بم برای میراث فرهنگی دنیا طی سالهای پس از زلزله، کار بازسازی این بنا به صورت مستمر تا به امروز ادامه داشته و اینک 90 درصد از بنا احیا شده است.

فریدون فعالی اضافه نمود: 12 کارگاه بازسازی و بازسازی در مجموعه ارگ بم و منظر فرهنگی آن مشغول بکار هستند که عملیات بازسازی با نظارت کارشناسان و مصالح مرغوب انجام می گردد.

وی گفت: مطالعات نورپردازی تمامی بخشهای ارگ تاریخی بم اجرا شده و در روزهای اخیر فاز اول عملیات نورپردازی ارگ تاریخی بم با اعتباری معادل یک میلیارد و 700 میلیون تومان شامل بازار، خانه سیستانی، خانه میراکبر، مسجد پیامبر (ص) و بخشی از حصار دوم ارگ تاریخی بم انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ادامه داد: فاز دوم نورپردازی نیز با تامین اعتبار بزودی شروع می گردد تا علاوه بر روزها، شبها نیز شاهد شکوه و عظمت این اثر تاریخی باشیم.

وی با بیان اینکه برای قسمت های بازسازی شده ارگ بم کاربری تعریف می گردد، توضیح داد: بخشی از فضای داخلی ارگ به کارگاه و نمایشگاه صنایع دستی تبدیل می گردد که بازدید کنندگان این بنا با صنایع دستی بم و استان آشنا شوند.

فعالی با بیان اینکه خدمات متنوعی اینک در داخل ارگ به گردشگران ارائه می گردد، اضافه نمود: بعلاوه در نظر داریم تعدادی از خانه های تاریخی درون ارگ بم که بازسازی شده اند به عنوان مجموعه اقامتی و پذیرایی برای میهمانان و بازدید کنندگان راه اندازی گردد.

وی تاکید نمود: اکنون شرایط بنای ارگ بم و جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهرستان برای بازدید کنندگان و کسانی که نگران شرایط ارگ پس از خرابی های پس از زلزله سال 83 بودند، بسیار مطلوب است و گردشگران می توانند بم زنده و احیا شده را ببینند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اعلام نمود: برای باغ هایی که اطراف و منظر فرهنگی ارگ بم قرار دارند، آمادگی داریم تا برای ایجاد اماکن گردشگری، تغییر کاربری و زمینه ارائه خدمات فراهم کنیم.

منبع: همگردی

به "90 درصد از کار بازسازی ارگ بم به سرانجام رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "90 درصد از کار بازسازی ارگ بم به سرانجام رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید