گرهِ اصلی ابرچالش آب، در نظام حکمرانی آب است

به گزارش وبلاگ دانلود سرا، تهران (پانا) - در ادامه سلسله نشست های مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری در زمینه آنالیز زمینه ها و راهکارهای احیای حوضه آبریز زاینده رود، نشست هم اندیشی با مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در محل این مرکز برگزار گردید.

گرهِ اصلی ابرچالش آب، در نظام حکمرانی آب است

به گزارش روابط عمومی مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری، محمدصادق خیاطیان در این نشست به تشریح فعالیت های مرکز پس از ماموریت ویژه رئیس جمهور در مورد انجام مطالعات علمی احیای حوضه زاینده رود پرداخت و به اهمیت بالای نقش و جایگاه مسئولان محلی از جمله نمایندگان مجلس در هر گونه سیاستگذاری در زمینه مدیریت آب در منطقه مورد نظر، تاکید نمود.

رئیس مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه گفت: کوشش ما این است که با رویکردی کارشناسی و تخصص گرایانه از نظرات تمامی صاحبنظران و کارشناسان در زمینه موضوع آب زاینده رود بهره مند شویم.

وی تک بعدی تلقی کردن موضوع احیای حوضه آبریز زاینده رود را خطایی راهبردی دانست و تاکید نمود که علاوه بر رویکرد علمی و کارشناسی، حتما باید سایر جنبه های مرتبط با موضوع از جمله مسائل مالی و نکات مرتبط با معیشت مردم در منطقه در نظام تصمیم سازی لحاظ گردد.

دکتر خیاطیان با اشاره به اینکه مرکز آنالیز های استراتژیک در تحقق ماموریت رئیس جمهور دو رویکرد عمده را پیگیری نموده است، اظهار داشت: برای اجرای ماموریتی که رئیس جمهور محترم بر عهده ما گذاشتند، در درجه اول کوشش شد در جلسات نخبگانی، صاحبنظران و کارشناسان به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه بپردازند. این جلسات در محورهای اعتلای نظام حکمرانی آب، اعتلای نظام مدیریت منابع آب، آنالیز آینده کشاورزی و نقش صنایع و فناوری در ایجاد و برطرف چالش ها برگزار گردید.

رئیس مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری، مکاتبه با مراکز دانشگاهی را دومین اقدام این مرکز برای اجرای ماموریت ویژه رئیس جمهور در زمینه آب زاینده رود خواند و گفت: در مکاتباتی که با 9 دانشگاه ملی و محلی با تاکید بر ارائه راه چاره انجام شد، کوشش کردیم تا ضمن اطلاع از سابقه پژوهش هایی که در دانشگاه ها و مراکز علمی در این خصوص صورت گرفته، از نظرات و پیشنهادات نخبگان دانشگاهی هم استفاده کنیم.

دکتر خیاطیان با بیان اینکه یافته های ما در این راستا تا کنون غالبا به موضوع حکمرانی آب و نقش ذینفعان در نظام تصمیم گیری آب مربوط بوده است، اضافه کرد: گرهِ اصلی در موضوع ابرچالش آب در کشور، در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری و در یک کلام نظام حکمرانی آب است وگرنه راه چارهها تقریباْ معین است و پیش از این چه در محافل کارشناسی و چه حتی در عرصه عمومی بارها و بارها طرح و درباره آن صحبت شده است.

رئیس مرکز آنالیز های استراتژیک، ایجاد اجماع نسبی میان تمامی ذینفعان را اولین ضرورت غلبه بر چالش های مرتبط با آب دانست و گفت: نشست با مجمع نمایندگان استان چهار محال و بختیاری نیز در راستای همان اجماع تشکیل شده و هدف گذاری اصلی برگزاری این نشست این است که اگر در نهایت به یک نقشه راه در حوزه سیاست گذاری و اجرا دست یافتیم، با اجماعی که بین نمایندگان استان ها از یک سو و از سوی دیگر با دستگاه های اجرایی مسئول همانند وزارت نیرو، صمت، کشاورزی و محیط زیست به وجود می آید، اجرایی گردد.

دکتر خیاطیان در خاتمه اظهار داشت: از جمله اقدامات پیشگیرانه ای که باید هر چه سریعتر نسبت به آنها اهتمام ورزید، تغییر در کشت سنتی کشاورزان، ایجاد تغییرات در حوزه حکمرانی آب، جلب مشارکت مردم و ذینفعان در حل مساله، توجه به ابعاد گوناگون اجتماعی و رسانه ای و استفاده از تکنولوژی های نوین در مدیریت منابع و مصارف آب است.

در ادامه این نشست، نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری ضمن اشاره به مسائل مردم این استان به ارائه راه چارهها و پیشنهادات خود در مورد احیای حوضه آبریز زاینده رود پرداختند.

از جمله راه چارهها و پیشنهاداتی که میهمانان در این جلسه به آن پرداختند؛ تجدید نظر در مدیریت آب به جای یافتن راه حلی برای انتقال آب، ایجاد شفافیت در منابع و مصارف آب، توجه به حفظ و پایداری منابع آب در تصمیم سازی ها، مدیریت بهره وری آب و برداشت از آب خروجی سدها به جای آب های جاری بود.

منبع: خبرگزاری پانا

به "گرهِ اصلی ابرچالش آب، در نظام حکمرانی آب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرهِ اصلی ابرچالش آب، در نظام حکمرانی آب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید