سنت های ژاپن ، چیزهایی که قبل از سفر باید بدانید

به گزارش وبلاگ دانلود سرا، کشور ژاپن، یک کشور باستانی با تاریخ بسیار غنی و پیچیده است. فرهنگ و آداب و رسوم ژاپن فوق العاده منحصر به فرد هستند و این نکته این کشور را به یک مقصد رویایی برای بسیاری از گردشگران تبدیل می نماید. حقیقت این است که ژاپن می تواند برای کسانی که برای اولین بار به آن سفر می نمایند ترسناک هم باشد و این ترسناک بودن فقط بخاطر ندانستن زبان ژاپنی نیست. فرقی نمی نماید به کجای دنیا سفر می کنید؛ بهتر است قبل از سفر، در خصوص تمامی ویژگی های فرهنگ آن منطقه بدانید. فرهنگ مردم کشور ژاپن نیز یک استثنا نیست و داشتن اطلاعات در خصوص آن بسیار اهمیت دارد. اگر در حال برنامه ریزی برای یک سفر به ژاپن هستید یا در خصوص سفری به این کشور در آینده رویا می بافید، بهتر است ابتدا با قوانین اتیکت (رفتار مناسب) و حقایق فرهنگی در خصوص این کشور آشنا شوید. در این مطلب خبرنگاران به معرفی فرهنگ و سنت های ژاپن و قوانین رفتاری مردم این کشور می پردازیم. با ما همراه باشید...

سنت های ژاپن ، چیزهایی که قبل از سفر باید بدانید

کفش خود را در بیاورید

در برخی نقاط کشور ژاپن و در برخی موقعیت ها، می بایست برای رفتن به داخل یک خانه یا ساختمان، یا هر جایی که تشک های تاتامی وجود دارند، کفش های خود را در بیاورید. البته لازم نیست همه جا کفش ها را در بیاورید؛ اما اگر یک تشک در کنار در ورودی وجود دارد و تعدادی کفش در کنار آن قرار گرفته اند، می توانید متوجه شوید که شما هم می بایست این کار را انجام دهید. گاهی در هتل ها، خانه ها و توالت ها، دمپایی برای استفاده گذاشته شده است. بهتر است برای داخل شدن از دمپایی بهره ببرید.

وقتی سلام و احوالپرسی می کنید تعظیم کنید

انواع رسوم و دلایل در خصوص تعظیم کردن وجود دارند که لازم نیست خودتان را در خصوص دانستن همه آنها نگران کنید. ژاپنی ها معمولا از خارجی ها انتظار ندارند که این رسم را به طور کامل یا همیشگی رعایت نمایند. اما فرهنگ مردم کشور ژاپن اینگونه است که وقتی با کسی احوالپرسی می کنید، می بایست از روی احترام به او تعظیم کنید. این تعظیم کردن می تواند یک سر خم کردن ساده باشد یا به صورت یک خم شدن تا کمر کامل انجام گردد. هر چقدر تعظیم شما طولانی تر و عمیق تر باشد، نشان دهنده احترام بیشتر است؛ اما احساس اجبار به انجام دادن بیش از حد این کار نداشته باشید. در ضمن به یاد داشته باشید گذاشتن دست ها بر روی سینه در هنگام تعظیم کردن، جزو آداب و رسوم ژاپنی ها نیست.

انعام ندهید

انعام دادن، نکته ای است که به هر کشوری سفر می کنید، می بایست با رسوم آن کشور هماهنگ شوید. زیرا به نظر می رسد انسان ها در سرتاسر جهان در این مورد متفاوت عمل می نمایند. در فرهنگ مردم کشور ژاپن، قضیه بسیار آسان است. انعام دادن رسم نیست؛ بنابراین لازم نیست هیچ حساب و کتابی بکنید یا درصد خاصی را برای حساب کردن انعام به خاطر بسپارید. این کار بویژه در رستوران های سنتی، هتل ها یا تاکسی ها اصلا لزومی ندارد. شما می توانید باقی پولی که برای غذا یا خدمات پرداخته اید نگیرید؛ اما لازم نیست هیچ انعامی بپردازید. البته ممکن است وقتی در هتل های زنجیره ای بزرگ و مشهور یا جاذبه های گردشگری شبه غربی یا رستوران های مدرن باشید، استثناهایی وجود داشته باشد. بهرحال قبل از انعام دادن، در این مورد تحقیق کنید.

به عنوان کادو غذا ببرید

در سفر به ژاپن، به سرعت متوجه خواهید شد که در ایستگاه های قطار و فرودگاه ها، فروشگاه های پر از محصولات خوراکی و غذایی وجود دارند. این بدان دلیل است که در سنت های ژاپن، وقتی می خواهید برای کسی کادو ببرید، می بایست برای او غذا یا خوراکی خریداری کنید. از خریدن لوازم خانگی یا آهنرباهای تزئینی خودداری کنید و به جای آنها، چیزهایی مانند خوراکی هایی با طعم ماچا matcha یا موچی mochi که بخشی از سنت های ژاپن به شمار می روند خریداری کنید.

موقع خوردن نودلز، آن را هورت بکشید

در فرهنگ مردم کشور ژاپن و سنت های ژاپن، هورت کشیدن نودلز نه تنها رسم است، بلکه رفتار مناسبی به شمار می رود؛ زیرا نشان دهنده این است که شما در حال لذت بردن از غذای خود هستید. چه در حال نوشیدن سوپ از یک کاسه یا خوردن نودلز از طریق قاشق های چوبی ژاپنی باشید، هورت کشیدن غذا با صدای مناسب (نه چندان بلند) یک کار استاندارد و عادی به شمار می رود. اگر نگران این هستید که صدای هورت کشیدن شما زیادی بلند گردد، به دیگران توجه کنید تا متوجه شوید آنها چگونه این کار را می نمایند. البته این را در نظر داشته باشید که کارهایی مانند آروغ زدن و قرچ قوروچ خوردن همچنان بی ادبانه محسوب می شوند و نباید آنها را انجام دهید.

درب تاکسی ها را محکم نبندید

وقتی در ژاپن سوار تاکسی می شوید، ممکن است از اینکه می بینید درب تاکسی خود به خود و به صورت اتوماتیک بسته می گردد تعجب کنید. این نکته احتیاج به زمان دارد تا به آن عادت کنید؛ اما مراقب باشید هنگام پیاده شدن از تاکسی، درب را نبندید و آن را محکم نکوبید. من یک بار این کار را در شینجوکو Shinjuku انجام دادم و باعث شدم راننده تاکسی از شدت ترس تا مرز سکته پیش برود!

بدانید که کارت های معرفی شعلی مهم هستند

ارائه کردن و دریافت کردن کارت های معرفی شغلی Business Card در ژاپن، نسبت به سایر کشورها بویژه کشورهای غربی، کاری بسیار جدی و مهم محسوب می گردد. وقتی در ژاپن هستید، برای ارائه کارت معرفی شغلی Business Card می بایست از دو دست خود بهره ببرید و البته کمی هم تعظیم نمایید.

کیمونو را به روش درست بپوشید

ممکن است اینطور به نظر برسد که نمی توانید از کیمونو و طریقه پوشیدن آن سر در بیاورید. شاید فکر کنید تنها باید آن را بپوشید، یک طرف آن را به روی طرف دیگر بگذارید و کمربند آن را ببندید؛ اما این کاملا درست نیست. تنوع بزرگی در انواع کیمونوهایی که می توانید بپوشید وجود دارد و مدل های متفاوتی برای رویدادهای رسمی و غیر رسمی یا خانم های متاهل و غیر متاهل وجود دارند. اما درست مانند سنت تعظیم کردن، شما لازم نیست تمامی جزئیات در خصوص کیمونوها را بدانید. داشتن این همه اطلاعات لزومی ندارد؛ اما بهتر است این نکته اصلی را در خصوص آنها به خاطر بسپارید: هم برای خانم ها و هم برای آقایان، سمت چپ کیمونو می بایست روی سمت راست آن قرار بگیرد؛ دقیقا برعکس نوع پوشش لباس های زنانه در کشورهای غربی. گاهی با پوشیدن نوع خاصی از کیمونو، بسرعت موجه می شوید که در پوشیدن آن اشتباه نموده اید؛ زیرا اگر سمت اشتباه در قسمت رویی قرار بگیرد، الگو و طرح لباس بهم می خورد. اما بهرحال این نکته را به یاد داشته باشید: چپ روی راست. بعلاوه پوشیدن کیمونو را می توان در فهرست سنت های ژاپنی ها قرار داد.

از قاشق های چوبی یا Chopsticks درست بهره ببرید

یکی دیگر از آداب و رسوم ژاپن که احتیاج به عادت کردن دارد، استفاده از قاشق های چوبی یا Chopsticks است. حتی اگر استفاده از این قاشق ها را بلد هستید، بهتر است چند نکته در خصوص رسم و رسوم مرتبط به آن را بدانید. در فرهنگ مردم کشور ژاپن، فرو کردن این میله های چوبی در غذا یا استفاده از آنها برای بریدن غذا یا آنها را به صورت عمودی روی غذا قرار دادن، کار شایسته ای نیست. برای مثال، عمودی قرار دادن این میله های چوبی در برنج، با سنت های خاکسپاری و مردگان مرتبط است. اگر احتیاج دارید یک قسمت بزرگ از غذایتان، مثلا تمپورا tempura را جدا کنید، می توانید آن را با قاشق های چوبی بالا بیاورید و قسمتی از آن را گاز بزنید. ممکن است این کار به نظر احمقانه بیاید؛ اما در سنت های ژاپن این کار را از بریدن غذا یا فرو کردن قاشق های چوبی در آن، مناسب تر می دانند. وقتی به میزان کافی غذا خوردید و سیر شدید، قاشق های چوبی را جلوی خود، به صورتی که نوک آنها به سمت چپ باشد، قرار دهید.

قوانین رفتاری بازدید از حمام های آب گرم Onsen را بدانید

اگر با حمام های عمومی آشنایی ندارید و چیزی از آنها نمی دانید، ممکن است برایتان کمی ترسناک و عجیب باشند. کسانی که به چشمه های آب گرم در ژاپن می روند می بایست به طور کامل لخت باشند (اجازه پوشیدن مایو نیز داده نمی گردد). بنابراین ممکن است این نگرانی برایتان به وجود بیاید که آیا این کار بهداشتی است یا خیر اما از آداب و رسوم ژاپنی هاست. بهتر است نگران نباشید. همه قبل از این که وارد این حمام ها شوند، می بایست خودشان را بشویند. وقتی به رختکن می روید و لباس های خود را در می آورید، به شما یک حوله کوچک داده می گردد که با آن به سمت حمام بروید. اولین کاری که می بایست قبل از وارد شدن به این حمام ها بکنید این است که در یکی از دوش های این حمام، خود را بشویید. معمولا در کنار این دوش ها، لوازمی مانند چهار پایه های کوچک، دوش های متحرک، صابون و شامپو وجود دارند؛ بنابراین می توانید به راحتی بنشینید و قبل از وارد شدن به حمام بدنتان را بشویید. بعد از آن، آماده استفاده از حمام های آب گرم Onsen هستید. شما می توانید هر چند باری که دوست دارید داخل آنها شوید و از آنها بیرون بیایید؛ اما مهم ترین نکته همانطور که قبلا گفته شد این است که ابتدا خود را بشویید و آب بکشید.

در مترو خوش رفتار و مبادی آداب باشید

این یکی از ساده ترین نکات از آداب و رسوم ژاپن این است؛ اما ارزش آن را دارد که به آن اشاره کنیم. وقتی در سفر به ژاپن، سوار مترو می شوید، مراقب رفتارتان باشید. برای مثال، بهتر است چیزی نخورید و با گوشی تلفن خود صحبت نکنید. البته سایر قوانین رفتاری را نیز می بایست رعایت کنید.

منبع: همگردی

به "سنت های ژاپن ، چیزهایی که قبل از سفر باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنت های ژاپن ، چیزهایی که قبل از سفر باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید