راهنمای خرید رنو تندر 90 و مقایسه انواع تیپ های آن

به گزارش وبلاگ دانلود سرا، کدام مدل تندر 90 را بخریم؟ اگر شما هم با این پرسش روبرو هستید، باید بگوییم که در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع تندر 90 را با یکدیگر مقایسه کنیم و به آنالیز تفاوت تیپ های مختلف آن بپردازیم. در واقع، قصد ما این است که برترین مدل ال 90 را بر اساس بودجه و احتیاج خریدار معرفی کنیم.

راهنمای خرید رنو تندر 90 و مقایسه انواع تیپ های آن

بخش اعظمی از محصولات نسبتاً مقرون به صرفه و مالی قابل خرید و فروش در بازار خودروی ایران را فراوریاتی تشکیل می دهند که نسخهٔ داخلی و ویرایش شده یک ماشین خارجی قدیمی هستند. از موفقیت های پژو 405 در قدیم بگیرید که به ساخت چندین مدل ایرانی شبیه به هم رسید (که پیش تر هم به مقایسه انواع پژو 405 پرداختیم) تا خودرویی به نام لوگان یا همان ال 90 که باز هم برای یک کمپانی فرانسوی است.

داستان شکل گیری تندر 90 به طراحی شاخه ای از برند رنو در کشور رومانی برمی گردد. گروه خودروسازی داچیا در این کشور محصولی مالی با نام تجاری لوگان طراحی کرد تا خریدارانی که بودجه زیادی برای تهیه یک ماشین نداشتند را هدف بگیرد. این پروژه بعد از چند سال انتظار که به وسیله این گروه به فراوری نرسید در اختیار تیم اصلی رنو نهاده شد و ساخت و فراوری آن آغاز شد. نتیجه بسیار موفقیت آمیز بود و لوگان به فروش و صادرات بسیار خوبی رسید.

مقایسه انواع تندر 90 و تفاوت تیپ های مختلف آن

کمی بعد مدل لوگان 90 (که در ایران به تندر 90 یا همان ال 90 شناخته شد) با آرم رنو و ابتدا به وسیله گروه پارس خودرو به کشور وارد شد و به علت کیفیت بالاترش نسبت به محصولات هم رده و قیمت مناسبش در آن دوره، انتخاب اول بسیاری از خریداران کم بودجه شد.

با توجه به موفقیت خوب این فرایند، ایران خودرو به گوی رقابت وارد شد و طی قراردادی، مدل داخلی تندر 90 را ساخت و به بازار عرضه کرد. چند سال بعد نیز سایپا به این بازی آمد و خودرویی شبیه به آن و با نام پارس تندر عرضه کرد.

حال در مطلب پیش رو قصد داریم به آنالیز انواع تندر 90 و البته تفاوت تندر 90 و پارس تندر و تندر 90 پلاس بپردازیم و ببینیم که این خودروها چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

1 - تندر 90 تیپ E0 و E1

اولین سری از انواع تندر 90 ساخت ایران خودرو بر اساس همان کدگذاری ال 90 یعنی با حرف E انجام شد. E0 ، E1 و E2 نسخه های مختلف این مدل را تشکیل می دادند و بین آن ها در طراحی بدنه و چهره و بعلاوه تعیینات فنی، قسمت موتور و گیربکس هیچ تفاوتی وجود نداشت.

گروه سازندهٔ ایرانی ابتدا بر روی این ماشین یک موتور 1600 سی سی 4 سیلندر با جعبه دندهٔ ضعیف 5 حالته دستی JH3 گذاشت که راندمان پایین این موتور و گیربکس نقطه آغازی بر همان انتقادهایی بوده که به تفاوت و ضعف تندر 90 ساخت داخل نسبت به ال 90 مربوط می گردد. این گیربکس ضعیف کلاچ سیمی داشت و بعد از مدتی استفاده، ماشین دچار روغن ریزی می شد. ضمن اینکه فرمان پذیری و هندلینگ آن نیز به خوبی ال 90 نبود.

از طرف دیگر کیفیت ساخت بدنه و مواد به کاررفته در اتاقک نیز از نسخه های پارس خودرو پایین تر بود و ایران خودرو تنها با دستکاری در چند امکان و آپشن در هر سه نسخه خواسته بود با ایجاد تفاوت قیمت بین انواع تندر 90، گروه های بیشتری از خریداران را به سوی خود بکشاند.

در مقایسه انواع تندر 90 با یکدگیر باید گفت که مدل E0 فاقد موارد پایه ای و ساده مثل فرمان هیدرولیک، کولر و کیسه هوا بود و در همان ابتدای کار همهٔ خریداران را ناامید کرد. ساخت این نسخه تنها حدود 3 سال طول کشید و تا قبل از سال 1390 فراوری آن به خاتمه رسید.

تیپ E1 از این چند مورد عنوان شده بهره می برد، اما فاقد بالابرهای برقی شیشه در عقب، ریموت کنترل، پخش کننده سی دی و پشت سری های جایگاه بود. این نسخه هم به علت عدم تقاضای کافی و شکست در فروش عمده، خیلی زود و حدود 2 سال بعد از برادر خود به نقطهٔ آخر در فراوری رسید.

همین موضوع باعث شد که ایران خودرو به فکر اضافه کردن مدلی نو به سبد انواع تندر 90 باشد. اینجا بود که تندر 90 E2 وارد میدان شد.

آگهی های خرید و فروش رنو تندر 90

نوترین آگهی های تندر 90

2 - تندر 90 تیپ E2

گزینه بعدی در معرفی برترین مدل ال 90 تیپ E2 است. تیپ E2 که همچنان فراوری می گردد و در بازار صفر و کارنموده ها حضوری فعال دارد، شبیه ترین نسخه به ال 90 نسخه اصل بود؛ هر چند که همچنان از کیفیت ساخت پایین تر رنج می برد. به این تیپ امکاناتی مثل مه شکن جلو، آینه های برقی، چراغ داخل کابین، شیشه های عقب برقی، جلو پنجره نقره ای رنگ، ریموت، چراغ نقشه خوان، تنظیم ارتفاع جایگاه راننده، نمایشگر تعیینات سفر و سوخت، پشت سری های جایگاه قابل تنظیم و رینگ های آلومینیومی اضافه شده بودند.

مشتریان این نسخه بیشتر بودند، اما تندر 90 همچنان نقدهای منفی بسیاری در کیفیت رانندگی و فرمان پذیری داشت. تا اینکه در میانهٔ راه و از حدود سال 1396 گیربکسی نو با تکنولوژی JHQ روی آن نهاده شد. این قطعه همان جعبه دنده ای است که ابتدا بر روی رنو ساندرو و بعد بر روی تندر 90 پلاس دنده ای نهاده شد و به علت عملکرد خوب و با کیفیت از اواخر سال مذکور به تیپ E2 تندر 90 هم اضافه شد. همین جعبه دنده به یکی از تفاوت های مهم تندر 90 E2 با سایر مدل ها تبدیل شد.

در این جعبه دنده نو دیگر خبری از کلاچ سیمی نبود و نوع هیدرولیکی جای آن را گرفت. مشکل روغن ریزی حل شد و با عایق بندی بسیار بهتر و تکنولوژی پیشرفته تر، حالا کار شتاب گیری و تعویض دنده بسیار راحت تر انجام می شد. کیفیت رانندگی با این تغییر بالاتر رفت، عمر مفید قطعات این بخش بیشتر شد و البته مصرف روغن ماشین نیز حدود یک لیتر کمتر شد.

بعد از این تغییرات بود که تندر 90 E2 ساخت ایران خودرو شکل و کیفیتی نزدیک به ال 90 های روزهای اول ورود این ماشین به کشور پیدا نموده است.

آگهی های خرید و فروش رنو تندر 90 تیپ E2

نوترین آگهی های تندر 90 تیپ E2

3 - تندر 90 پلاس دنده ای و اتوماتیک

در مقایسه انواع تندر 90 باید به خودروی تندر 90 پلاس نیز اشاره نمود. از سال 1396 گروه ایرانی سازنده، مدلی بازطراحی شده را به نام تندر 90 پلاس معرفی کرد.

چهرهٔ ماشین هرچند نه خیلی زیاد، اما دچار تغییر شده بود و بعدها تعیین شد این طراحی همان نسخهٔ فیس لیفت لوگان بوده که گروه داچیا آن را در سال 2009 معرفی نموده است.

چراغ ها و کاسه شان بزرگتر و کشیده تر شده، جلوپنجرهٔ دو قسمتی قدیمی حالا یک الگوی شیاری یک تکه دارد و با آرم رنو و نواری نقره ای رنگ در سطر بالایی خودنمایی می نماید. بعلاوه، رنگ سپر پشت و جلو دیگر مشکی نیست و با بدنه ماشین همرنگ شده است.

بعلاوه، از تفاوت تندر 90 پلاس با نسخه معمولی باید گفت که بر روی بدنه و درب های نسخه پلاس زه مشکی رنگ مثل سپر با درب ها یک رنگ شده و فرم آینه ها تغییر نموده است. چراغ های پشت نیز با انحنایی بیشتر طراحی شده اند و دیگر خبری از آن گوشه ها و زوایای تیز در نورافکن های تندر 90 نیست.

نمای عقب تندر 90 پلاس

به طور کلی تغییرات و بهبود طراحی این محصول طوری بود که عبارت و عنوان فیس لیفت برای تندر 90 پلاس تعریف منطقی بدهد. ضمن اینکه در اتاقک نیز به جای رنگ تیره و یکرنگ، از یک تریم و طیف دو رنگ استفاده شده و این حرکت به طور محسوسی از تکراری شدن و خسته کنندگی کابین می کاهد.

با این حال، همان اشکالات و ایرادهایی که همواره به تندر 90 وارد می شد در این نسل هم ادامه دارد؛ تندر 90 پلاس هم مانند سایر انواع تندر 90 یک ماشین کم آپشن است که در مقایسه با نسل های قبل تنها مواردی اضافه تر مثل فرمان قابل تنظیم، 6 حالته شدن جایگاه راننده در جایگیری، آینه های برقی با گرمکن و ترمز ضد قفل در آن دیده می شوند.

دیگر تفاوت تندر 90 پلاس با نسخه معمولی این است که تیپ دنده ای تندر 90 پلاس در تعیینات فنی مثل E2 است و بدون هیچ تفاوتی در کارکرد، شتاب اولیه ای در حدود 10.5 ثانیه و ماکزیمم سرعت 175 کیلومتر در ساعت می دهد. مصرف سوخت این نسخه بطور ترکیبی تقریبا 7 لیتر در 100 کیلومتر است. اما در تیپ اتوماتیک تندر 90 پلاس، یک جعبه دنده 4 حالته اتومات نهاده شده که متاسفانه شتاب اولیه ماشین را تا عددی نزدیک به 11 و نیم ثانیه پایین می آورد و مصرف سوخت آن به حدود 8.5 نیم لیتر بنزین افزایش پیدا می نماید.

این تیپ به لحاظ امکانات با نوع دنده ای هیچ تفاوتی ندارد و راندمان پایین تر در رانندگی و بعلاوه نبود تفاوت تیپ های تندر 90 در نسخه پلاس موجب عدم استقبال کافی از نسخه اتوماتیک به وسیله خریداران شده است.

آگهی های خرید و فروش تندر 90 پلاس

نوترین آگهی های تندر 90 پلاس

تفاوت تندر 90 با پارس تندر در چیست؟

در پاسخ به این سوال اینکه فرق تندر 90 با پارس تندر چیست باید گفت که به جز محصولات ایران خودرو در این مدل از رنو که با وجود تمام تغییرات در این سال ها به چهره اصلی ال 90 وفادار مانده و تنها از لحاظ کیفیت و آپشن ها مورد نقد منفی نهاده شده، در سال 1391 نسخه ای با تغییرات ظاهری زیاد و ایرانی شده ال 90 و تماماً ساخت داخل با نام پارس تندر به وسیله گروه سایپا معرفی گردید.

نمای پشتی در مقایسه با تندر 90 به ویژه در چراغ ها و سپر دچار تغییراتی شده و چراغ های عقب دو تکه شده اند. مه شکن عقب به مرکز آمده و جای پلاک به روی درب نو صندوق عقب رفته است. نمای جلویی آن نیز ترکیبی از تندر 90 و تندر 90 پلاس است.

اگر در پی تفاوت تندر 90 با پارس تندر از لحاظ تعیینات فنی هستید باید بگوییم که در تعیینات فنی تندر 90 تیپ E2 با این ماشین هیچ تفاوتی نیست و حتی جعبه دندهٔ خودرو همان JHQ بوده و تمامی اعداد در راندمان این خودرو مثل فراوری مشابه همکارش است. در بخش امکانات و تجهیزات رفاهی نیز هیچ فرقی بین پارس تندر و تندر 90 وجود ندارد و قیمت پارس تندر با تندر90 E2 نزدیک به هم است.

آگهی های خرید و فروش رنو پارس تندر

نوترین آگهی های رنو پارس تندر
نمای عقب پارس تندر

آخر کدام یک از انواع تندر 90 را بخریم؟ برترین مدل ال 90 کدام است؟

ابتدای ورود ال 90 به داخل کشور اگر از کم آپشن بودن و طراحی خشک و بدون انعطاف آن گذر می کردید با آن قیمت مناسب به یک ماشین مستحکم و خوش ساخت می رسیدید؛ اما امروز و با توجه به آنالیز انواع تندر 90 ساخته شده به وسیله گروه های ایرانی و البته بالا رفتن بیش از حد قیمتش در مقایسه با دیگر خودروهای داخلی، تندر 90 دیگر مثل ال 90 انتخاب اول خیلی از متقاضیان ماشین های مالی نیست.

بسیاری معتقدند این تندر 90 و پارس تندرهای ساخت داخل به سطح کیفی نمونه های اولیهٔ پارس خودرو نمی رسد و این افزایش قیمت نیز خرید آن را بدتر از قبل غیر قابل توجیه می نماید. در هر صورت، اگر مشتاق به خرید انواع تندر 90 هستید، در حال حاضر بین نسخه معمولی تیپ E2 و تندر 90 می توانید انتخاب کنید.

امیدواریم که مطالعه این مطلب برایتان مفید بوده باشد. نظر شما درباره تفاوت انواع تندر 90 با یکدیگر چیست؟ شما تجربه رانندگی با کدام یک از این خودروها را دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

نوترین آگهی های تندر 90
منبع: بلاگ دیوار

به "راهنمای خرید رنو تندر 90 و مقایسه انواع تیپ های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید رنو تندر 90 و مقایسه انواع تیپ های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید