آنالیز مسائل کابینت پیش ساخته [مزایا و معایب]

به گزارش وبلاگ دانلود سرا، اگر درمورد کابینت آشپزخانه کمی اطلاعات داشته باشید، حتما با اصطلاح کابینت سفارشی، کابینت پیش ساخته و کابینت آماده آشنا هستید. شاید بپرسید که کابینت سفارشی با کابینت پیش ساخته چه تفاوتی دارند؟ تفاوت عمده این 2 کابینت در نحوه سفارش دادن و فراوری آن هاست.

آنالیز مسائل کابینت پیش ساخته [مزایا و معایب]

در کابینت های سفارشی، ابعاد کابینت دقیقا مطابق با مقدار آشپزخانه طراحی و نصب می گردد. به عبارت دیگر شما به عنوان مشتری می توانید سلیقه خود را در انتخاب متریال، رنگ و حتی نوع طراحی آن پیاده سازی کنید.

کابینت های پیش ساخته معمولا به شکل کارگاهی و در حجم انبوه و ابعاد استاندارد فراوری می شوند. استفاده از کابینت پیش ساخته یا آماده از جمله راهکارهایی است که بسیاری از افراد برای صرفه جویی در هزینه های ساختمان یا نصب سریع پروژه های دکوراسیون داخلی انتخاب می نمایند.

البته ممکن است در نگاه اول، خرید این کابینت ها مسئله ای نداشته باشد. اما با گذشت زمان، متوجه تفاوت های آن با کابینت های سفارشی خواهید شد. در بسیاری از موارد نیز چاره ای جز تعویض کابینت و صرف هزینه های زیاد وجود ندارد. با ما همراه باشید تا به بررسی مسائل کابینت پیش ساخته بپردازیم.

نکات کلیدی

  • کابینت های پیش ساخته معمولا به شکل کارگاهی و در حجم انبوه و ابعاد استاندارد فراوری می شوند.
  • عدم تناسب با ابعاد آشپرخانه، از دست دادن نما، هزینه بالای ایجاد تغییر، اختلال در فرایند نصب و عدم هماهنگی رنگ از جمله مسائل کابینت پیش ساخته محسوب می شوند.
  • معین قیمت این نوع کابینت به عواملی همانند مواد اولیه، نوع و سبک ساخت و نوع باز و بسته شدن درب کابینت وابسته است.

مسائل کابینت پیش ساخته چیست؟

اولین مسئله ای که بدون طی کردن فرایند مشاوره خرید کابینت و پس از خرید کابینت پیش ساخته با آن برخورد می کنیم، این است که این نوع کابینت با ابعاد و مقدار آشپزخانه ما جور در نمی آید. اگر قسمت هایی را هم که جور در نمی آید خالی بگذاریم، از آن طرف کابینت ها نمای خود را کاملا از دست می دهند. اگر هم بخواهیم قسمت های خالی را دوباره بسازیم، قیمت نهایی کابینت ها افزایش پیدا می نماید و ما دیگر کابینت ارزان خریداری ننموده ایم.

علاوه بر آن کلی زمان احتیاج هست تا بخش های خالی ساخته و در محل معین نصب شوند. حالا فکر کنید که بعد از خرید کابینت متوجه شده اید که قسمت هایی از کابینت امکان نصب ندارد و باید به صورت سفارشی ساخته گردد. در اینجا ما قبول کردیم که پول اضافی پرداخت کنیم و کابینت ارزان نخریم و کلی طول کشیده که کابینت ما آماده و نصب گردد. پس از این دو مرحله تازه پرداخت پول اضافی آغاز می گردد. شاید بپرسید چرا؟

در 90 درصد مواقع، قسمت هایی که خالی بود و کابینت به آن اضافه کردیم، با کابینت های آماده از لحاظ رنگ بندی هماهنگی ندارد و دو رنگ می گردد. هرچند که از نظر کیفیتی هم اصلا نمی گردد روی کابینت های آماده حساب باز کرد. این مورد یکی از مسائل کابینت پیش ساخته است که در فرایند نصب آن برایتان ممکن است اتفاق بیفتد. اما این کابینت های پیش ساخته به چه دردی می خورند؟

  • برای افرادی که هیچ راه چاره دیگری ندارند و زیبایی یا دوام کابینت برایشان اهمیت ندارد و تنها بخش خاصی از آشپزخانه را می خواهند که کابینت بزنند.
  • برای کارگاه ها یا کارخانه هایی که آشپزخانه جدا ندارند و می خواهند یک قسمت از دیوار کارگاه را به عنوان آشپزخانه استفاده نمایند.

علت ارزانی کابینت پیش ساخته چیست؟

همان طور که گفتیم برای انتخاب کابینت آشپزخانه دو گزینه پیش رو دارید. می توانید از کابینت های آماده بهره ببرید یا کابینت سفارشی را انتخاب کنید. کابینت سفارشی مزایای زیادی دارد. چندین مزایای کابینت سفارشی شامل تنوع طرح، تنوع رنگ، مدل و ابعاد دلخواه است. البته هزینه این نوع کابینت ها به طبع بالا خواهد بود.

زیرا باید ابتدا متراژ آشپزخانه شما مقدار گیری شده و سپس با توجه به مدل و رنگی که شما انتخاب می کنید، طراحی کابینت ها به صورت سه بعدی انجام گردد. در نهایت نیز با استفاده از ورقه های باکیفیت ام دی اف و چوب، کابینت آشپزخانه ساخته می گردد. برای ساخت کابینت سفارشی باید تقریبا 40 مرحله انجام گردد و از زمان انتخاب مدل تا نصب و اجرای آن تقریبا زمان زیادی طول می کشد.

با این حال کابینت های آماده دارای محدودیت های طرح، ابعاد و رنگ هستند. یعنی شما می توانید فقط بین مدل ها و طرح های موجود، کابینت خود را انتخاب کنید. به عبارت دیگر شما نمی توانید ابعاد مدل پیش ساخته را تغییر دهید. اما علاوه بر این موارد، هزینه ساخت و نصب کابینت پیش ساخته خیلی کمتر است و شما می توانید در مدت خیلی کوتاهی تمام دکور آشپزخانه تان را عوض کنید.

اما خب هیچ وقت به پای کیفیت کابینت های سفارشی های گلاس نخواهد رسید. همان طور که گفتیم کابینت پیش ساخته به شکل انبوه و به وسیله کارگاه ها و کارخانه های مختلف فراوری می شوند. علاوه بر این گفتیم که کابینت های آماده با محدودیت طرح و رنگ و ابعاد روبرو هستند و امکان فراوری تمام مدل ها وجود ندارد.

در نتیجه در مقایسه با کابینت های سفارشی قیمت مناسب تری دارند. به صورت کلی خوب است بدانید که هزینه فراوری کابینت های آماده برای فراورینمایندگان بسیار کم است. همین موضوع هم علت کاهش قیمت نهایی این محصول است. البته عوامل دیگری مثل جنس ورق ام دی اف مصرفی نیز روی قیمت محصول تاثیر زیادی دارند. استفاده کردن از ورق های نامرغوب روی افت کیفیت محصول موثر است.

انواع کابینت پیش ساخته

کابینت های پیش ساخته انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

  • سبک کلاسیک کابینت پیش ساخته یا کابینت آماده از جنس ممبران است.
  • کابینت آماده یا استوک در 2 سبک کلاسیک و مدرن فراوری می شوند.
  • سبک معمولی کابینت پیش ساخته یا کابینت آماده از جنس ام دی اف است.
  • سبک مدرن کابینت پیش ساخته یا کابینت آماده از جنس های گلاس است.

مزایای کابینت پیش ساخته

ما از مسائل کابینت پیش ساخته صحبت کردیم اما خوب است بدانید که کابینت پیش ساخته مزایایی هم دارد. مزایای کابینت پیش ساخته شامل موارد ذیل است:

  • ظرفیت کابینت پیش ساخته

تقریبا می توان تمام موادی که جایشان در آشپزخانه است را داخل کابینت پیش ساخته جا داد. یکی از برترین کارها برای منظم کردن آشپزخانه به این صورت است که وسایل شبیه به هم را در یک جا قرار دهید. این روش باعث می گردد که پیدا کردن آن ها نیز آسان گردد.

  • آسان تر شدن آشپزی

کابینت های آشپزخانه برترین مکان برای جا دادن و نظم دادن وسایل درون آن است. زمانی که ساخت کابینت های پیش ساخته سریع تر انجام گردد و وسایل آشپزخانه نظم دهی شوند، برنامه ریزی برای پخت غذا و خرید موادغذایی و جادهی آن ها نیز آسان تر خواهد بود. به عبارت دیگر شما زمان کمتری برای پیدا کردن وسایل خواهید گذاشت.

  • زودتر آماده شدن آشپزخانه با کابینت های آماده

اگر شما زمان و بودجه زیادی برای تغییر دکوراسیون آشپزخانه ندارید می توانید از کابینت های پیش ساخته بهره ببرید. این کابینت ها کاملا آماده اجرا و نصب در منزل هستند. این نوع کابینت ها به وسیله متخصصین آماده شده و آماده نصب و اجرا می شوند. طبیعتا انواع مختلفی از استایل و ترکیب کابینت برای کابینت های پیش ساخته در بازار طراحی ساختمان وجود دارد. می توانید قبل از نصب، نمونه های زیادی را ببینید و یکی را به دلخواه انتخاب کنید که ظاهر آشپزخانه تان زیباتر گردد.

معایب کابینت پیش ساخته

درست است که قیمت کابینت پیش ساخته کمتر بوده و خرید آن ارزان تر است، ولی خوب است که با معایب کابینت پیش ساخته نیز آشنا باشید تا بتوانید منطقی تر تصمیم گیری کنید. در ادامه برخی از معایب آن را برایتان آورده ایم:

  • رنگ

رنگ کابینت یکی از فاکتورهای مهمی است که هر خانمی هنگام خرید خیلی به آن توجه می نماید و تاثیر زیادی در دکوراسیون خانه و آشپزخانه دارد. از طرفی هماهنگی رنگ کابینت ها با دیگر اجزای خانه خیلی اهمیت دارد. برخی وقت ها رنگ کابینت را باید بر اساس متراژ خانه انتخاب کرد که برای مثال برای خانه های کوچک از رنگ های روشن استفاده می گردد. اما این قابلیت در کابینت های پیش ساخته وجود ندارد و رنگ عمده آن ها، کرم و قهوه ای است.

  • ابعاد کابینت

ابعاد کابینت ها هم یکی از موارد مهمی است که از مسائل کابینت پیش ساخته محسوب می گردد. مسلما نقشه و متراژ هر آشپزخانه با هم فرق دارد؛ بنابراین اگر می خواهید یک دکور بی نقص داشته باشید، حتما باید اول فضاهای خالی و مقدار های دقیق آن ها را محاسبه نموده و سپس اقدام به خرید کنید. البته این قابلیت در کابینت های آماده وجود ندارد.

  • کیفیت

به این علت که این کابینت ها در تعداد انبوه فراوری می شوند، بنابراین کیفیت چوب و یراق هایی که در آن به کار می فرایند، درجه یک نیستند و ممکن است مجبور شوید پس از مدتی آن ها را عوض کنید. در این صورت باید یک هزینه اضافی هم متحمل شوید.

  • طرح کابینت

در این زمینه مثل رنگ نیز چون فراوری کابینت به صورت انبوه است، پس امکان انتخاب طرح وجود ندارد و باید تنها از طرح های موجود بهره ببرید.

قیمت کابینت پیش ساخته به چه مواردی بستگی دارد؟

برای پیدا کردن یک کابینت پیش ساخته که زیبایی ظاهری و بعلاوه قیمت مناسب داشته باشد باید کارگاه ها، مغازه ها، فراوریی ها و سایت های مختلف را مورد بررسی قرار دهید. به طور کلی برخی از موارد تاثیر زیادی روی قیمت کابینت پیش ساخته دارند که در ادامه از آن ها نام می بریم:

  • مواد اولیه استفاده شده برای ساخت این کالا خیلی اهمیت دارد. کابینت های چوبی به طبع از سایر محصولات گران تر خواهند بود.
  • نوع و سبک ساخت هرچه مدرن تر و به روزتر باشد، قطعا از قیمت بالاتری نیز برخوردار خواهد بود.
  • کیفیت مواد اولیه هرچه مرغوب تر و بالاتر باشد، گران تر خواهد بود.
  • نوع باز و بسته شدن درب ها نیز از مواردی است که در قیمت محصول تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

با دانستن و درنظر گرفتن موارد می توانیم قیمت های مختلفی از این محصول را در بازار فروش مشاهده کنیم. شما هم می توانید با توجه به این تفاوت و تنوع قیمت ها با هر بودجه ای که دارید، محصول مورداحتیاج خود را تهیه کنید. درنظر داشته باشید که کیفیت؛ مهم ترین اصل در زمان خرید است. بنابراین فقط به خاطر پایین بودن قیمت یک محصول، اقدام به خرید آن نکنید.

برای تعمیر و نصب کابینت از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

در زمان خرید کابینت پیش ساخته به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای این که هنگام خرید با مسائل کابینت پیش ساخته روبرو نشوید و از خرید خود راضی باشید، احتیاج است تا به چندین نکته حین خرید دقت کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید. این نکات شامل موارد ذیل است:

  • سالم بودن کابینت ها یکی از نکات مهمی است که باید حتما به آن توجه کنید. اگر هنگام خرید محصول متوجه شدید که دچار زدگی است، آن را نخرید.
  • رنگ کابینت ها را حتما درنظر داشته باشید تا با سایر وسایل و دکوراسیون منزل شما هماهنگی لازم را داشته باشد.
  • قیمت محصول را مورد بررسی قرار دهید تا قیمت با قیمت بالاتر از بازار آن را نخرید.
  • ابعاد کابینت و تعداد آن ها را بررسی کنید تا با ابعاد آشپزخانه شما هماهنگی داشته باشد.
  • لولای درب ها را بررسی کنید و در صورت نامناسب بودن، آن ها را با نمونه های جدیدتر تعویض کنید.
  • کیفیت محصولی که خریداری می کنید را حتما بررسی کنید.

با درنظر گرفتن این موارد می توانید الان با یک اطمینان خاطر به خرید بپردازید. در بسیاری از مواردی که خرید اینترنتی انجام می دهید می توانید به بررسی این موارد بپردازید و این نکات را در سایت های مختلف بررسی کنید. اگر قصد خرید اینترنتی دارید بهتر است به سایت های معتبر مراجعه کنید تا از خرید خود راضی باشید.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام اجرای نور مخفی کابینت + عکس انواع مدل ها

نتیجه گیری

کابینت های پیش ساخته یکی از برترین موارد برای زمانی است که ما وقت زیادی برای کابینت کاری نداریم و می خواهیم فرایند چیدمان سریع بگردد. اما با توجه به نکاتی که در بالا گفتیم کابینت پیش ساخته نمی تواند جای کابینت سفارشی از لحاظ کیفیت، رنگ، ابعاد و نحوه چیدمان را بگیرد. اما در مواردی که مجبور به این کار باشید یا نمی توانید هزینه زیادی را صرف این کار کنید، کابینت پیش ساخته تنها گزینه پیش روی شما است.

البته به شما پیشنهاد می کنیم قبل از این که اقدام به نصب کابینت پیش ساخته برای منزل تان بکنید، تحقیق کنید و با مسائل کابینت پیش ساخته آشنا شوید تا بتوانید تصمیم بهتر و منطقی تری بگیرید. امیدوایم که این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

منبع: آچاره

به "آنالیز مسائل کابینت پیش ساخته [مزایا و معایب]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مسائل کابینت پیش ساخته [مزایا و معایب]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید