7 گام اساسی برای ایجاد یک ارزیابی ماتریالیتی پیروز

به گزارش وبلاگ دانلود سرا، ماتریالیتی یکی از عناوین رو به رشد در دنیای پایداری حقوقی شرکت هاست که گروه های مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR) برای رساندن مفهوم فرصت ها و موفقیت های ابتکارات شان به ذینفعان داخلی و خارجی کوشش بسیاری می نمایند. بسیاری برای ایجاد ادراک و تمرکز روی کارشان از ارزیابی ماتریالیتی استفاده می نمایند.

7 گام اساسی برای ایجاد یک ارزیابی ماتریالیتی پیروز

ارزیابی ماتریالیتی چیست؟

ارزیابی های ماتریالیتی الگوهایی رسمی اند که هدف شان یاری به ذینفعان است تا اهمیت مسائل ویژه زیست محیطی، اجتماعی و روش های اداره کردن امور (ESG) را برای خود درک نمایند. آنها با رسیدن به چنین نگرش هایی می توانند از آنها برای استراتژی ها و ارتباطات خود استفاده نمایند و به شما یاری می نماید داستان پایداری بهتری را تعریف کنید.

اگر شما هم در نظر دارید ارزیابی ماتریالیتی انجام دهید، ما هفت گام اساسی را که باید بخشی از برنامه ابتکاری شما باشد، پیشنهاد می کنیم:

  • شناسایی ذینفعان داخلی و خارجی
  • اجرای توسعه ذینفعان اولیه
  • شناسایی و اولویت بندی چیزهایی که می خواهید مورد سنجش قرار دهید
  • طراحی پیمایش ماتریالیتی خودتان
  • راه اندازی پیمایش خودتان و آغاز جمع آوری ادراکات
  • تحلیل ادراکات
  • عملی کردن ادراکات

تعریفی برای ESG

شاخص ESG یکی از اصطلاحاتی است که طی یک دهه اخیر، درباره آن بسیار گفته و شنیده می گردد. این شاخص که نام آن از ترکیب سه حرف اول کلمات محیط زیست (Environment) و دغدغه های اجتماعی (Social) و حاکمیت شرکتی (Governance) ساخته شده، جنبه هایی از فعالیت شرکت ها و کسب و کارها را می سنجد که در گزارش های اقتصادی و اقتصادی متعارف، کمتر به آن ها پرداخته می گردد.

این شاخص به سه عامل اصلی در مقدار گیری پایداری و تأثیر اخلاقی سرمایه گذاری ها اشاره دارد. تعداد فزاینده ای از سرمایه گذاران برای معین اینکه آیا در نهایت می خواهند در یک تجارت خاص سرمایه گذاری نمایند یا به سرمایه گذاری ادامه دهند، به این عوامل تکیه می نمایند.

این عمل به انتخاب های شرکت ها برای آگاهی از محیط زیست، آگاهی اخلاقی و آینده نگر ارزش می دهد. در حالی که سرمایه گذاری ESG ممکن است در رویکرد خود برای دریافت اثرات زیست محیطی و اجتماعی اخلاقی شناخته گردد، سرمایه گذاری ESG در هسته آن شامل سنجش پایداری بلندمدت یک شرکت است نه کوتاه مدت.

1 - شناسایی ذینفعان داخلی و خارجی

ارزیابی های ماتریالیتی وقتی بیشترین ارزش را دارند که شما قادر باشید نگرش های متنوعی را از بخش های داخلی و خارجی شرکت جمع آوری کنید.

فرایند ماتریالیتی را با ایجاد فهرستی از گروه های ذینفع مرتبط آغاز کنید، سپس با کسانی که می توانند منظره معناداری برای استراتژی پایداری شرکت تان مهیا نمایند، ارتباط های اصلی را ایجاد کنید. هم ارتباط های داخلی (مثل مدیریت اجرایی، مدیریت، مدیران منطقه ای، کارمندان) را در نظر داشته باشید، هم ارتباط های خارجی را (مثل شرکای تجاری، مشتریان کلیدی و سازمان های مردم نهاد) تا بتوانید محدوده گسترده ای از چشم مقدارا را در سراسر زنجیره ارزش ارزیابی کنید.

2 - اجرای توسعه ذینفعان اولیه

وقتی توجه تمام کسانی را که می خواهید درگیر فرایند کنید جلب کردید، خیلی سریع با آنها تماس بگیرید تا زمینه را مهیا نموده و به آنها اجازه دهید بفهمند که خواستار مشارکت شان هستید. در حالی که تا حد ممکن کارها را مختصر و مفید پیش می برید، اجازه ندهید جزییات ضروری از قلم بیفتند. اهداف شما باید به گروه های مشارکت نماینده نشان دهد که چرا نگرش های بی مانندشان برای شما ارزشمند است و این نگرش ها چگونه در آگاهی بخشی به استراتژی پایداری و الگوهای تجاری شرکت شما مورد استفاده قرار می گیرد.

3 - شناسایی و اولویت بندی چیزهایی که می خواهید مورد سنجش قرار دهید

وقتی ذینفعان را شناسایی و درگیر فرایند کردید، تعیین کنید که می خواهید کدام شاخص های پایداری را بسنجید تا به درستی به نگرش ها و نیازهایی که می خواهید برسید. شاخص های پایداری اغلب به این سه روش دسته بندی می شوند:

  • اقتصادی (مثل عایدی، سود، گردش اقتصادی شرکت)
  • اجتماعی (مثل آمارهای کار، حقوق بشر، مسائل مربوط به مصرف نمایندگان، آثار اجتماعی)
  • زیست محیطی (مثل نظارت بر مصرف آب، انتشار گازهای گلخانه ای، مدیریت پسماند)

از داده هایی که جمع آوری نموده اید، از هر نگرش اولیه ای که ذینفعان مهیا نموده اند، از تحقیقات رسانه ای و دیگر منابع مثل GRI (Global Reporting Initiative سازمان حسابرسی ای در هلند)، SASB (Sustainability Accounting Standards Board؛ هیئت استانداردهای آنالیز پایداری، شرکتی غیرانتفاعی) و CSR Europe (شبکه ای تجاری در اروپا برای یکی کردن پایداری و مسئولیت) بهره ببرید تا تعیین گردد کدام شاخص ها با تجارت شما ارتباط بیشتری دارند.

4 - طراحی پیمایش ماتریالیتی برای خود شما چگونه باید باشد؟

ارزیابی ماتریالیتی برای رسیدن به برترین نتایج باید رسمی باشد و بر مبنای درگیر شدن ذینفعان باشد- نه مثل کارگاه ها یا جلسات غیر رسمی پرسش وپاسخ. ما برای ساده کردن رقابت ذینفعان و ساده کردن تحلیل نتایج برای شما، استفاده از یکی از فرمت های پیمایش سنتی را پیشنهاد می کنیم.

در این پیمایش باید از ذینفعان بخواهید به اهمیت و تأثیر هریک از شاخص هایی که شما روی نمودار شماره داری تعیین نموده اید، نمره دهند- مثلاً از 1 تا 5 یا از 1 تا 10. این به شما داده های کمی ای را می دهد که قابل تحلیلند و آنها را می توان به شکل بصری شرح داد. یک فضای اضافی هم برای نگرش ها و اظهارنظرهای نوشته شده بگذارید تا نتایج بهتری دریافت کنید.

وقتی محتوا و طرح پیمایش تان کامل شد، ضروری است آن را در فرمی قرار دهید که دسترسی به آن آسان و تکمیلش ساده باشد. سرمایه گذاری روی نرم افزاری را درنظر بگیرید که می تواند مجموعه نتایج و گزارش ها را ساده کند یا از ابزار پیمایشی همانند Surveymonkey ، Typeform یا Google Forms بهره ببرید.

5 - راه اندازی پیمایش خودتان و آغاز جمع آوری نگرش ها

حالا که اینفلوئنسرهای خود را شناسایی نموده ، با آنها درگیر شده و پرسش های پیمایشی خودتان را ایجاد نموده اید، وقت آن است که دعوت شان کنید این پیمایش را انجام دهند. دوباره بروید سراغ ذینفعان تان، به آنها لینک های مربوط به پیمایش را بدهید و برای شان ضرب العجلی معین کنید.

به علاوه، حواس تان باشد از تمایل شان برای مشارکت تشکر نموده و به آنها منبعی از تمام پرسش هایی را که ممکن است داشته باشند، ارائه کنید. وقتی ضرب الاجل سرمی رسد، دوباره سراغ آنهایی بروید که هنوز پیمایش را انجام نداده اند تا ضرب الاجل را به آنها یادآوری کنید.

6 - تحلیل نگرش ها

شما برای جمع آوری این نگرش ها سخت کوشش نموده اید و حالا وقت آن است مفاد آن را آنالیز کنید. تمام نتایج را باهم بازبینی کنید و نمرات را بر پایه شاخص بازبینی شده دسته بندی کنید. می توانید براساس گروه های ذینفع (مثل نمرات داخلی در برابر نمرات خارجی، نمرات مدیریت در برابر نمرات کارمندان و غیره) کاتالوگ های متفاوتی طراحی کنید. حواس تان باشد که حتماً اظهارنظرهای خاص را مورد بازبینی قرار دهید، زیرا این اظهارنظرها اغلب جاهایی هستند که بیشترین ارزش ها حاصل می شوند.

نگرش ها را به طور فردی تحلیل کنید تا تعیین گردد کدام مسائل برای هر گروه ذینفع اهمیت بیشتری دارد. به علاوه، تمام داده ها را کنار هم قرار دهید تا اشتراکات شان را بیابید. می توانید نمودارهایی ایجاد کنید و از این طریق مسیرها و مشاهدات را روی نمودار ببرید، ولی نتیجه نهایی باید نموداری ماتریسی باشد که ترسیم می نماید هر شاخص در تناسبی خاص با تأثیر ذینفع چه نمره ای می گیرد.

7- عملی کردن نگرش ها

در حالی که ارزیابی های ماتریالیتی قطعاً الگویی برای درگیر کردن ذینفعان است، ولی نباید پس از اینکه پیمایش به اتمام رسید، درگیری آنها هم خاتمه یابد. نتایج و نگرش های خود را با ذینفعان (و فراتر از آنها!) درمیان بگذارید. چنین چیزی به شکل معمول در یک گزارش رسمی پایداری انجام می گردد، ولی با این روش و به وسیله کانال های بیشتری همانند وب سایت شرکت یا رسانه ها به اشتراک گذاشته می گردد.

اشتراک نتایج ارزیابی ماتریالیتی می تواند مثل نقطه آغازی برای ادامه تبادل نظر و حفظ درگیری با ابتکارات مربوط به پایداری تان باشد. از تمام بازخوردهایی که از ذینفعانی که به نتایج ارزیابی ماتریالیتی تان نگاهی انداخته اند، استقبال کنید تا پس از تکمیل ارزیابی بتوانید جریان تبادل نظر را حفظ کنید. به علاوه، یافته های خود را در استراتژی کلی پایداری تان ثبت کنید تا بتوانید برای هر گروه طرح های ارتباطی ایجاد نموده و داستان پایداری شرکت خود را به شکل مؤثرتری بازگو کنید.

با اینکه ارزیابی ماتریالیتی نیازمند زمان، کوشش و منابع است، در عین حال ابزاری بسیار ارزشمند برای جمع آوری نگرش هایی است که می توانند محرکی برای استراتژی پایداری شما بوده و گزارش های پرمعنایی را در اختیارتان بگذارند. اجرای ارزیابی ماتریالیتی هم اولین گام در فرایند ما برای توسعه استراتژی ESG است.

منبع: بلاگ دیوار

به "7 گام اساسی برای ایجاد یک ارزیابی ماتریالیتی پیروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 گام اساسی برای ایجاد یک ارزیابی ماتریالیتی پیروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید