شهر تاریخی حریره کیش در لیست یونسکو ثبت می گردد

به گزارش وبلاگ دانلود سرا، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، شهر تاریخی حریره کیش در لیست یونسکو ثبت می گردد.

شهر تاریخی حریره کیش در لیست یونسکو ثبت می گردد بیشتر بخوانیدشهر باستانی 800 ساله حریره در جزیره کیش

طبق بازدید کارشنان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان از آثار تاریخی جزیره کیش و لزوم اهمیت ثبت دنیای سکونتگاه های تاریخی حاشیه شمال خلیج فارس در سال 2021 شهر تاریخی حریره به عنوان یکی از پرونده های با اهمیت کشور به یونسکو معرفی و در لیست موقت ثبت شده است.

ثبت این اثر در لیست میراث دنیای با اعتباری که به همراه دارد، علاوه بر معرفی شایسته معماری و ویژگی های شاخص بنادر و سکونتگاه های تاریخی خلیج فارس و پتانسیل های موجود به دنیا، این امر مهم زمینه ساز توسعه گردشگری منطقه خواهد شد.

شهر تاریخی حریره کیش براساس معمارهای یونسکو شامل نشان دهنده تبادل ارزش های بشری در یک بازه زمانی در زمینه های معماری یا فناوری، هنرهای یاد بودی، برنامه ریزی شهری یا طراحی منظر فرهنگی، نمونه و گواه منحصر بفرد یا حداقل استثنایی از یک سنت فرهنگی با تمدن زنده یا نابود شده و نمونه ای شاخص از گونه ای منحصر بفرد در معماری یا فناوری که نشان دهنده مرحله مهمی از تاریخ بشری است.

بعلاوه نمونه شاخصی از سنت سکونت بشر یا کاربری اراضی یا کاربری دریایی یا به صورت مستقیم یا ملموس با رویدادها یا سنت های زیستی، عقاید، باورها یا آثار هنری و ادبی با اهمیت برجسته دنیای از معیارهای یونسکو محسوب می گردد که از گزینه های قرار گرفتن در بین شهر تاریخی حریره کیش در بین نامزدهای این پرونده است.

این سایت تاریخی ارزشمند همراه با نام کیش شناخته می گردد و می تواند به جزیره اعتباری دنیای بخشد و زمینه ساز رونق مالی و فرهنگی منطقه به ویژه جزیره کیش گردد.

لازمه تحقق این امر مهم طبق بازدیدهای اجرا شده به وسیله کارشنان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان از سایت تاریخی اختصاص ساختمان مستقل به عنوان پایگاه پژوهشی برای سایت تاریخی، گرد آوری تمام اطلاعات، مستندات تهیه شده، نقشه برداری، مستند سازی و تهیه تصاویر هوایی با استانداردهای دنیای است .

بعلاوه دیگر پیش احتیاجهای ثبت دنیای این اثر تهیه تمام نقشه مورد احتیاج برای آلبوم نقشه های ثبت دنیای، تهیه طرح ساماندهی سایت تاریخی براساس معیارهای بین المللی یونسکو، اقدامات میدانی در راستای ساماندهی در کنار تهیه پرونده ثبت دنیای، معیارها و استانداردهای سایت تاریخی و تدوین پرونده نامزدی ثبت دنیای است.

منبع: همگردی

به "شهر تاریخی حریره کیش در لیست یونسکو ثبت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر تاریخی حریره کیش در لیست یونسکو ثبت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید