در اطراف گلگیر محوطه های زیادی مربوط به دوره عیلامی کشف شده اند

به گزارش وبلاگ دانلود سرا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، در اطراف گلگیر محوطه های زیادی مربوط به دوره عیلامی کشف شده اند.

در اطراف گلگیر محوطه های زیادی مربوط به دوره عیلامی کشف شده اند

زیبا صالحی فرگنی، یک باستان شناس با اشاره به وفور آثار تاریخی در محوطه های باستانی اطراف شهر گلگیر گفت: این منطقه به لحاظ تاریخی بسیار غنی است و انجام نشدن کاوش های باستان شناسی گسترده در دهه های اخیر باعث شده تا این محوطه های باستانی ناشناخته باقی بمانند.

او با اشاره به یافته های تاریخی این محوطه ها یادآوری کرد: در گذشته در این محوطه ها آثار سفالی درخور توجهی به دست آمده است اما متاسفانه تا به امروز و به رغم پیدا شدن آثاری از تاریخ کهن از جمله سفالینه ها هنوز بطور علمی و دقیق این محوطه ها آنالیز نشده اند.

وی اضافه کرد: محوطه باستانی اطراف این شهر به همان مقدار که کشفی شگفت انگیز هستند تا به امروز ناشناخته به جای مانده اند.

صالحی فرگنی با بیان اینکه محوطه های باستانی که در اطراف شهر گلگیر قرار دارند در نوع خود بی نظیرند و اهمیت زیادی در مطالعات باستان شناسی دارند نیز گفت: این در حالی است که در این قسمت از شهر آثار باستانی زیادی نداریم. از این رو، محوطه های اطراف شهر گلگیر می توانند ماهیت و جاذبه نو شهری و یا حتی گردشگری در این منطقه ایجاد کند.

این باستان شناس با تاکید بر اینکه احتیاج است که باستان شناسان طرحی ویژه برای آنالیز و حفاری در این زمینه داشته باشند، اظهار داشت: براساس آنچه که در اسناد و گزارش ها آمده، تا به امروز کاوش های باستان شناسی مهمی در محوطه های باستانی کشف شده در اطراف گلگیر انجام نشده و لایه های تاریخی بسیاری هنوز ناشناخته مانده است.

وی تاکید نمود: با توجه به یافته های اندک کنونی و شرایط محوطه ها به نظر می رسد ادامه کاوش باستان شناسی در این محوطه های باستانی می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار قرار دهد.

صالحی فرگنی متذکر شد: اگرچه کشف آثار تاریخی نقش مهمی در هویت بخشی به شهر گلگیر ایفا می نماید و از اهمیت بسیاری برخوردار است، ساماندهی، حفاظت و معرفی این آثار و محوطه های باستانی نیز حائز اهمیت است و سهم بسزایی در انتقال پیغام های فرهنگی ملت ها و حفظ این گنجینه های ارزشمند دارد.

منبع: همگردی

به "در اطراف گلگیر محوطه های زیادی مربوط به دوره عیلامی کشف شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در اطراف گلگیر محوطه های زیادی مربوط به دوره عیلامی کشف شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید