تفاوت کابل Cat5 و Cat6 چیست؟

به گزارش وبلاگ دانلود سرا، تفاوت کابل Cat5 و Cat6 در ادامه آنالیز شده است. کابل های اترنت Cat5 و Cat6 هر دو گزینه های محبوبی برای شبکه های سیمی هستند، اما تفاوت های مهم و دلایلی وجود دارد که احتمالاً بهتر است استاندارد جدیدتر Cat6 را برای ارتقای شبکه بعدی خود انتخاب کنید.

تفاوت کابل Cat5 و Cat6 چیست؟

شباهت و تفاوت کابل Cat5 و Cat6

جدول زیر اطلاعات کلی در خصوص ویژگی های مهم کابل های اترنت Cat5 و Cat6 ارائه می دهد.

Cat5Cat6
پشتیبانی از اترنت 100 مگابیت در ثانیه تا 100 مترپشتیبانی از اترنت 1000 مگابیت در ثانیه تا 100 متر
معمولا در شبکه های موجود فعلی استفاده می گرددپشتیبانی از سرعت 10000 مگابیت در ثانیه تا 55 متر
مقرون به صرفه ترسازگار با Cat5
به ندرت با محافظ فروخته می گرددگرانتر
ساخته شده با مشخصات کمتر سازندهگزینه های محافظ بیشتر
کابل های بدون محافظ می توانند نازک تر و انعطاف پذیرتر باشند.مشخصات ساخت دقیق تر
مسیریابی کابل های ضخیم تر ممکن است سخت تر باشد

تفاوت کابل Cat5 و Cat6 اساسی نیست. هر دو از هدر RJ45 برای اتصال به دستگاه ها و سخت افزار شبکه استفاده می نمایند و با استفاده از جفت های مسی به هم تابیده ساخته شده اند.

هر دوی آن ها داده ها را با سرعت بالا در شبکه های با تاخیر کم انتقال می دهند. آن ها با طیف وسیعی از گزینه های محافظ و مشخصات مختلف مانند استفاده در پشت دیوار یا با حفاظت در برابر آتش در دسترس هستند.

با این حال، تفاوت کابل Cat5 و Cat6 در بعضی موارد کاملا مشهود است. کابل های Cat6 می توانند داده های بسیار بیشتری را با سرعت بیشتر از Cat5 منتقل نمایند و از آنجایی که با قابلیت های بالاتر ساخته شد هاند، معمولاً کیفیت بالاتری دارند و احتمال تداخل آن ها کمتر است.

کابل های Cat6 گزینه های گسترده تری را نیز برای محافظت بیشتر ارائه کردند، اگرچه کابل های ضخیم تر می تواند عبور آن ها را از میان شکاف های باریک تر کمی سخت تر کند.

البته، دیگری با سرعت های بیشتر از Cat6 داریم که غالبا برای کاربران خانگی نیستند.

کارایی: Cat6 سریع تر و بهتر است

Cat5Cat6
تا 100 مگابیت در ثانیه تا 100 مترپشتیبانی از سرعت 10000 مگابیت در ثانیه تا 55 متر
حدبیشتر سرعت پشتیبانی شده به وسیله طیف وسیع تری از سخت افزار شبکهپشتیبانی از سرعت 1000 مگابیت در ثانیه تا 100 متر
بسیار کندتر از بیشتر استاندارد های Wi-Fiبرای بهره بردن از عملکرد بیشتر به سخت افزار شبکه سریعتر احتیاج دارد
سرعت اینترنت بیشتر از 100 مگابایت را نمی توان پشتیبانی کردحتی از سریع ترین اتصالات اینترنتی پشتیبانی می نماید

وقتی صحبت از عملکرد خام می گردد، تفاوت کابل Cat5 و Cat6 کمتر احساس می گردد. کابل های Cat5 استانداردی بسیار قدیمی تر و کندتر هستند و در کابل های اترنت تا 100 متر به حدبیشتر سرعت 100 مگابیت بر ثانیه محدود می شوند.

این سرعت تقریباً هر دستگاهی با پورت اترنت در 20 سال گذشته را پوشش می دهد، بنابراین از نظر سازگاری مسئله ای وجود ندارد. اما امروزه شبکه های سریع تر به طور فزایند های رایج شد هاند و 100 مگابیت در ثانیه به طور قابل توجهی کندتر از استاندارد های وای فای است.

کابل های اترنت Cat6 از اترنت گیگابیتی (1000 مگابیت در ثانیه) برای کابل های تا طول 100 متر پشتیبانی می نمایند، اما اگر کابل را زیر 55 متر کار کنید، می توانید از سرعت 10000 مگابیت در ثانیه نیز لذت ببرید.

برای استفاده کامل به سخت افزاری احتیاج دارید که از این سرعت در روتر/سوئیچ و دستگاه های متصل شما پشتیبانی کند، اما این گزینه برای کسانی مناسب است که مجموعه های بزرگ داده را در یک شبکه محلی منتقل می نمایند.

محافظ: Cat6 گزینه های بیشتری دارد، اما ضخیم تر است

Cat5Cat6
به طور معمول بدون محافظ فروخته می گردد.گزینه هایی برای بسته بندی فویل، قیطان های فلزی و خطوط
مشخصات پایین تر سازنده، خود کابل ها را در برابر EMI و تداخل مستعدتر می نماید.کیفیت ساخت بالاتر باعث می گردد کابل ها در برابر EMI بهتر محافظت شوند
گزینه های محافظ با هزینه اضافی در دسترس هستند.محافظ و سیم سنج ضخیم تر می تواند کابل ها را ضخیم تر کند و مسیر را در فضا های تنگ سخت تر کند.
فقدان محافظ کابل ها را سبک تر، نصب آسان تر و مقرون به صرفه تر می نماید.

محافظ می تواند از کابل و داده هایی که آن را منتقل می نماید در برابر تداخل الکترومغناطیسی و تداخل سیم های دیگر در کابل (crosstalk) محافظت کند.

در خصوص تفاوت کابل Cat5 و Cat6 از نظر محافظ باید عنوان کنیم که کابل های Cat5 معمولاً بدون محافظ فروخته می شوند، اما در بعضی موارد می توانید هزینه بیشتری برای محافظ پرداخت کنید؛ بعلاوه گزینه های آن محدودتر از Cat6 هستند. این امر باعث می گردد کابل های Cat5 حمل و نقل مقرون به صرفه تر و نصب آن ها آسان تر شوند، زیرا آن ها بدون محافظ انعطاف پذیرتر هستند و دارای سیم سنج ضخیم تری هستند.

Cat6 به طور استاندارد دارای یک سیم سنج ضخیم تر است و با محافظ هایی مانند بسته بندی فویل، جدانماینده های پلاستیکی اسپلاین بین جفت های پیچ خورده و نوار های فلزی، می توانند محافظت بسیار بیشتری در برابر تداخل ارائه دهند.

این حفاظت فقط در ساختمان های آپارتمانی شلوغ، دفاتر و مراکز داده که بسیاری از دستگاه های الکترونیکی دیگر و کابل های اترنت در اطراف وجود دارند، کاربرد دارد؛ اما این محافظ اضافی و ضخامت سیم می تواند نصب و حمل و نقل Cat6 را کمی دشوارتر کند.

آینده: Cat6 در نهایت جایگزین Cat5 خواهد شد

Cat5Cat6
عملکرد منسوخ شدهعملکرد بیش از آنچه بیشتر مردم احتیاج دارند را به خوبی پشتیبانی می نماید.
با آنلاین شدن دستگاه های بیشتر، گزینه های محافظ محدود EMI را بدتر می نمایداز طیف وسیعی از گزینه های محافظ پشتیبانی می نماید.
بسیار راحت تر از Wi-Fiسازگار با Cat5 و دیگر استاندارد های اترنت قدیمی است.
با استاندارد های اترنت نوتر کار می نماید

اگر در حال ساخت یا ارتقای یک شبکه سیمی هستید که می خواهید به مقدار کافی کارایی داشته باشد تا در آینده مفید باشد، واقعاً هیچ مقایسه ای وجود ندارد. کابل های Cat5 با عملکرد ضعیف و گزینه های محافظ محدود قدیمی هستند. بیشتر دستگاه های مدرن از سرعت وای فای سریع تری پشتیبانی می نمایند و گزینه های محافظ محدود آن ها را در محیط های شلوغ انتخاب ضعیفی می نماید که باعث تفاوت کابل Cat5 و Cat6 از نظر کاربری آینده خواهد شد.

کابل های Cat6 عملکردی را ارائه می نمایند که مراکز داده و متخصصان سطح بالا می توانند از آن استفاده نمایند، اما اترنت 10000 مگابیت بر ثانیه بسیار بیشتر از احتیاج مصرف نمایندگان معمولی است. اترنت گیگابیت در فواصل طولانی تر می تواند به وسیله یک اتصال اینترنتی پیشرفته اشباع گردد، اما Cat6 می تواند بسیار سریع تر از آن در طول کابل های معمولی کمتر از 55 متر حرکت کند.

نکته جالب این است که Cat6 با Cat5 سازگار است، بنابراین در صورت تمایل می توانید فقط کابل های خود را با Cat6 به صورت تکه ای تعویض کنید. همه چیز به خوبی کار می نماید، اما زمانی که در ن هایت تمام سخت افزار های شبکه را با تجهیزات سریع تری جایگزین کنید، می توانید از سرعت نو Cat6 تا حد امکان بهره ببرید.

کلام آخر

دلایل واقعی عملکردی و محافظی برای انتخاب استاندارد نوتر وجود دارد، با این وجود اگر به بسیاری از کابل های شبکه ای که امروزه استفاده می کنید نگاه کنید، ممکن است متوجه شوید که بسیاری از آن ها Cat5 هستند.

در این عنوان با نگاه کلی به تفاوت کابل Cat5 و Cat6 دانستیم که هر دو برای انتقال داده ها در اطراف یک شبکه سیمی مناسب هستند.

Cat5 از نظر عملکردی قدیمی تر است و گزینه های محافظ محدودی دارد. Cat6 نه تنها بسیار سریع تر است و رقابت معتبری را برای سریع ترین استاندارد های Wi-Fi امروزی ارائه می نماید، بلکه دارای مجموع های از گزینه های محافظ است و با استاندارد های بالاتر ساخته شده است، که آن را به کابل کلی بهتری تبدیل می نماید.

این پیشرفت ها Cat6 را کمی گران تر می نماید، اما سازگاری قبلی و کیفیت بالاتر آن را به انتخاب بهتری برای ارتقای شبکه شما تبدیل می نماید.

منبع: شبکه چی

به "تفاوت کابل Cat5 و Cat6 چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت کابل Cat5 و Cat6 چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید