9 مورد از نشانه های بیماری گوارشی و روده که باید بشناسید

به گزارش وبلاگ دانلود سرا، تا همین اواخر موضوع سلامت روده در جامعه غربی تابو بود و بسیاری افراد از گفتن علائم بیماری های گوارشی و مراجعه به پزشک خودداری می کردند. همین علت باعث شیوع بالای بیماری های گوارشی و روده ناسالم شده است. یک روده سالم مواد مغذی غذا را هضم و جذب می نماید، دارای تعداد ثابتی از باکتری های سالم است، از سلامت ایمنی بدن حمایت می نماید و به سلامت کلی ما یاری می نماید. سلامت روده بر سایر سیستم های بدن تأثیر می گذارد و یک روده ناسالم می تواند علائم مختلفی از خودت نشان دهد.

9 مورد از نشانه های بیماری گوارشی و روده که باید بشناسید

1. درد دستگاه گوارش

درد و ناراحتی گوارشی بارزترین نشانه روده ناسالم است و شامل رفلاکس معده، سوزش سر دل، اسهال، یبوست، گاز و نفخ می گردد. این علائم اغلب به سبک زندگی و استرس بستگی دارد. تغییرات سبک زندگی مانند خوردن وعده های غذایی کوچک، سالم و مکرر، داشتن یک خواب خوب، افزایش تدریجی فیبر، هیدراته ماندن، مدیریت استرس و اضافه کردن ورزش به برنامه روزانه می تواند علائم گوارشی را کاهش دهد.

2. بی خوابی

بی خوابی و سلامت روده ارتباط نزدیکی با هم دارند. به همان اندازه که یک روده سالم باعث خواب باکیفیت می گردد، خواب کافی نیز باعث سلامت روده می گردد. باکتری های روده خواب را به وسیله محور عصبی روده به مغز تنظیم می نمایند. این محور شبکه ای شامل مسیرهایی است که به مغز و روده اجازه می دهد با هم ارتباط برقرار نمایند. بی خوابی ساعت های داخلی باکتری های بدن را مختل می نماید و این بر ساختار و تنوع میکروبیوم تأثیر می گذارد. بنابراین یک روده ناسالم باعث اختلال در خواب می گردد.

3. حساسیت غذایی

حساسیت غذایی زمانی رخ می دهد که فرد در هضم بعضی غذاها مشکل داشته باشد. حساسیت غذایی در 20 درصد از جمعیت دنیا وجود دارد. دلایلی از جمله کاهش باکتری های سالم روده و اختلال عملکرد سد روده که به نام روده نشت نماینده نیز شناخته می گردد می تواند باعث ایجاد این مشکل گردد. کارشناسان بر این باورند که روده ی ناسالم و نشت نماینده به سموم، مهاجمان ویروسی یا باکتریایی و مواد غذایی نیمه هضم شده اجازه می دهد تا از سوراخ های پوشش روده و بافت های اطراف خارج شوند.

4. هوس های غذایی

سلامتی ما به فلور روده سالم و متعادل بستگی دارد که از باکتری های مفید و سایر میکروب ها تشکیل شده است. با این حال بعضی از این میکروب ها ممکن است گاهی بیش از حد رشد نمایند و عملکرد روده را مختل نموده و علائمی را ایجاد نمایند. بعضی از باکتری های بد یا بیماری زا نیز ممکن است در روده ایجاد شوند. باکتری های روده با تغییر خلق و خو، گیرنده های چشایی، مکانیسم های عصبی و هورمون ها بر هوس غذایی ما تأثیر می گذارند و آن ها را دستکاری می نمایند. همان طور که یک فلور سالم می تواند ما را به خوردن غذاهای سالم ترغیب کند، فلور نامتعادل و روده ناسالم ممکن است ما را به بیش از حد غذا خوردن تشویق کند.

5. تغییرات وزن

فلور روده نه تنها بر نحوه متابولیزه شدن غذا تاثیر می گذارد بلکه بر اندازه تاثیر انرژی ناشی از غذا به وسیله بدن تأثیر می گذارد. باکتری های ناسالم روده در چاقی و اختلالات متابولیک مرتبط با چاقی نقش دارند. ترکیب و ساختار میکروبیوم روده تحت تأثیر رژیم غذایی ما است. میکروبیوم روده نیز ممکن است با مکمل های پروبیوتیک و پری بیوتیک بهبود یابد. بنابراین یکی از پیغامدهای روده ناسالم تغییرات وزنی زیاد است.

6. تحریک پوست

رابطه بین سلامت روده و تحریک پوست به طور کامل هنوز تعیین نشده است. با این حال محققان این نظریه را مطرح می نمایند که یک محور عصبی روده به پوست ممکن است مانند محور عصبی روده به مغز ارتباط بین روده و پوست را امکان پذیر کند. مطالعات نشان می دهد که جمعیت بیش از حد باکتری های خاصی که باعث نشت روده و التهاب می شوند با بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک، پسوریازیس و روزاسه مرتبط است.

7. میگرن

علت همه میگرن ها مسائل گوارشی و روده نیست، اما میگرن یک علامت از اختلال میکروبیوم روده است. مطالعات ارتباط بین روده ناسالم و بروز میگرن را نشان داده اند، اما ماهیت دقیق این ارتباط هنوز در حال تحقیق است.

8. شرایط خودایمنی

پاسخ های ایمنی زمانی ایجاد می شوند که باکتری های روده از پوشش گوارشی عبور می نمایند، باعث التهاب می شوند و حتی ممکن است به اندام های دیگر بروند. در افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی، سیستم ایمنی به بافت های سالم حمله می نماید. درمان اختلالات خودایمنی مزمن مانند لوپوس سیستمیک و بیماری خودایمنی کبد بسیار سخت است، اما درمان های جدیدی که باکتری هایی را که باعث واکنش های خود ایمنی می شوند هدف قرار می دهند امیدوارنماینده به نظر می رسند.

9. تغییرات خلق و خوی

90 درصد سروتونین بدن در روده فراوری می گردد. سروتونین پیغام ها را در سراسر بدن حمل می نماید و به تنظیم عملنمودهای بیولوژیکی از جمله خلق و خو یاری می نماید. یک روده ناسالم خلق و خو را به وسیله عصب واگ و محور عصبی روده به مغز مختل می نماید. اختلالات خلقی اغلب با SSRI ها (مهار نماینده های بازجذب سروتونین) درمان می شوند که اغلب دارای عوارض گوارشی هستند.

کلام آخر

روده بخش مهمی از دستگاه گوارش است و در صورت ناسالم بودن آن مسائلی برای بدن ایجاد می گردد. نشانه هایی مانند تغییرات خلق و خو، میگرن، درد، حساسیت غذایی و بی خوابی از جمله نشانه های بیماری های گوارشی است. با یک رژیم غذایی و سبک زندگی درست می توانید تا حد زیادی از این مسائل جلوگیری کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ دانلود سرا مگ را بخوانید.

منیع: facty

منبع: دیجیکالا مگ

به "9 مورد از نشانه های بیماری گوارشی و روده که باید بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 مورد از نشانه های بیماری گوارشی و روده که باید بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید