هر چه پیرتر محتاط تر! اما چرا؟

به گزارش وبلاگ دانلود سرا، حکمت کنهسالی چیست و چرا با بالا رفتن سن کمتر دست به کارهای مخاطره آمیز می زنیم؟

هر چه پیرتر محتاط تر! اما چرا؟

افراد کنهسال همیشه در انجام کارهای متفاوت به خصوص مخاطره آمیز و دردسرساز خوددارتر از نوجوانان و جوانان هستند. نام این حکمت کهنسالی باشد یا به کارگیری تجارب و دانسته ها فرقی نمی کند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، این امر ممکن است به علت کاهش میزان ماده خاکستری بافت عصبی در مغز باشد. این مسئله که افراد در سنین بالاتر کمتر تمایل به انجام کارهای خطرناک دارند می تواند ناشی از کم شدن ماده خاکستری مغز باشد که در قسمت راست لایه ای از دیواره پشتی مغز قرار گرفته است و همین قسمت است که درباره دست زدن یا نزدن به کارهای مخاطره آمیز تصمیم می گیرد.

محققان برای انجام آزمایشات گوناگون از داوطلبانی که در محدوده سنی 18 تا 80 سال بوده اند کمک گرفتند. آنها از شرکت کنندگان خواستند یک سری بازی های مخاطره آمیز انجام دهند. به شرکت کنندگان این قدرت انتخاب داده شد یا بازی را انتخاب کنند که در پایان سودی تضمین شده برای آنها داشته باشد، مثلاً دریافت مبلغ 5 دلار، یا بازی را انتخاب کنند که سود پایانی آن از پیش معین نشده باشد اما مانند شرکت کردن در لاتاری احتمال بردن مبلغ قابل توجه تری یعنی بین 5 تا 120 دلار البته با ریسک برد یا باخت وجود داشته باشد.

شرکت کنندگانی که مسن تر بودند بازی را انتخاب کردند که احتمال خطر کمتری در پی داشت و آنها در نهایت به سود ضمانت شده خود می رسیدند. اما جوان ترها با پذیرفتن ریسک باخت، بازی را انتخاب کردند که ممکن بود سود بیشتری نصیب آنها شود. نتایج به دست آمده از این آزمایش به طور قطع شامل همه افراد نمی شود اما می توان آن را به اکثریت افراد نسبت داد. محققان این تردید در انتخاب و اجتناب از کارهای مخاطره آمیز را حکمت کهنسالی نامیده اند. آنها با بررسی تصاویر اسکن شده مغز این افراد از طریق ام.آر.آی و وی.بی.ام دریافته اند که تفاوت در سطح ماده خاکستری مغز علت انتخاب کردن یا نکردن هر دو گروه بازی از طریق کهنسالان و جوانان را به خوبی شرح می دهد.

همچنین، بر اساس نتایج به دست آمده می توان گفت که تغییر در میزان ماده خاکستری مغز که با افزایش سن ایجاد می شود علت اصلی و منشأ بسکمک از تصمیماتی است که فرد در زمینه های مختلف زندگی می گیرد.

بر اساس قانون تکامل انسان، قطعاً وجود رابطه مستقیم بین افزایش سن و از سویی کاهش سطح ماده خاکستری مغز و اجتناب از انجام کارهای مخاطره آمیز ثابت شده است. از طرف دیگر، علت اینکه افراد کهنسال کمتر دست به کارهای خطرناک و گاهاً دردسرساز می زنند می تواند این باشد که آنها مانند جوان ها دیگر قدرت قبول و تحمل عواقب و نیز زمان زیادی برای ادامه راه و جبران مافات ندارند. برای آنها همین که به روال عادی و طبیعی زندگی خود ادمه دهند کافیست. بنابراین، دیگر نیازی به مخاطره کردن و متحمل شدن دردسرهای نو ندارند. اما افراد جوان تر در کنار حفظ داشته ها و دستاوردهای خود مدام سعی در کسب تجارب نوتر و رسیدن به منافع بیشتر دارند. برای این دسته از افراد ممکن است انتخاب های مطمئن و تضمین شده برای رسیدن به آنچه می خواهند کافی نباشد. بر اساس مطالعات و تحقیقات، جوانان قدرت تحمل و بردباری بیشتری نسبت به شکست و عدم موفقیت دارند. به همین دلیل هم قدرت ریسک بیشتری برای تجربه کردن کارهای نو از خود نشان می دهند.

محققان با بررسی تصاویر اسکن شده مغز نوجوانان و جوانان سعی کردند درصد واقعی ارتباط بین افزایش سن و کاهش ماده خاکستری را کشف کنند اما تصاویر به قدری واضح نبود که بتوان به طور دقیق اعلام کرد که با افزایش هر سال به عمر انسان، سطح ماده خاکستری به چه نسبت کاهش می یابد.

منبع: فوت و فن

به "هر چه پیرتر محتاط تر! اما چرا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر چه پیرتر محتاط تر! اما چرا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید